De doggybag verovert geleidelijk ons land: waarom duurt het zo lang?
De doggybag - door sommigen liever 'foodybag' genoemd - raakt ook in Nederland steeds verder ingeburgerd. Hoe komt het eigenlijk dat deze trend in ons land nu eindelijk lijkt door te zetten?
In de Verenigde Staten is het vrij normaal om een 'doggybag' of 'to go box' te vragen als je je bord in een restaurant niet leeg hebt. Je krijgt de kliekjes zonder blikken of blozen zorgvuldig ingepakt mee naar huis.
Europese landen, waaronder Nederland, moesten er tot voor kort weinig van hebben. In Nederland neemt het percentage mensen dat in een restaurant wel eens een doggybag krijgt aangeboden de afgelopen jaren echter langzaam toe.
Volgens milieuorganisatie Natuur & Milieu, die voor de vierde keer onderzoek deed naar het concept doggybag, kreeg afgelopen jaar bijna de helft (46 procent) van de Nederlanders die uit eten ging een doggybag aangeboden. Vijf jaar geleden was dit nog maar 27 procent.
Vier van de tien (39 procent) ondervraagden laten in het onderzoek weten zelf wel eens om een doggybag gevraagd te hebben in een restaurant. Dat is bijna 10 procent meer dan vorig jaar.
“Pas als je weet dat ook je buren, familie en vrienden vragen om een doggybag, wordt het - onbewust - normaal.”
Patrick Wessels, consumentenpsycholoog
'Doggybag is volgens sociale norm niet normaal'
Er heerst nog steeds een sociale norm dat een doggybag vragen niet gewoon is, aldus consumentenpsycholoog Patrick Wessels. "Pas als je weet dat ook je buren, familie en vrienden er om vragen, wordt het - onbewust - normaal."
"We zien dat de schaamte voor het vragen van een doggybag ieder jaar wat afneemt. En daar zijn we blij mee", laat Dorien Ackerman, directeur Campagnes van Natuur & Milieu, weten.
Schaamte en ook angst spelen volgens Wessels een belangrijke rol bij het vragen om een doggybag. "In een restaurant kan de serveerster bijvoorbeeld vragen wat je precies bedoelt, en dat kan een ongemakkelijke situatie opleveren. Tenminste, daar zijn veel mensen bang voor."