Met de auto op vakantie: waar moet je rekening mee houden?
De auto is één van de populairste vervoersmiddelen om mee op vakantie te gaan. Al je spullen meenemen zonder dat je je zorgen hoeft te maken of het wel in je koffer past. Met onderstaande tips ga je veilig en goed voorbereid op vakantie met de auto.
Voordat je je auto vollaadt met bagage, doe je er verstandig aan om je auto te controleren. Uiteraard kun je voor de zekerheid je auto bij een garage langs brengen, maar er zijn ook bepaalde punten waar je zelf op kan letten.
Bandenspanning
Met een te lage bandenspanning verbruik je meer brandstof en ligt je auto minder fijn op de weg. De ideale bandenspanning staat aangegeven in het instructieboekje van je auto
Bandenprofiel
Een te laag bandenprofiel kan je een bekeuring opleveren, maar het zorgt bovendien ervoor dat je minder grip hebt.
Oliepeil
Een auto kan niet zonder olie, omdat anders de motor vastloopt. Zorg dan ervoor dat het oliepeil op orde is. Als de peilstok aangeeft dat er te weinig olie aanwezig, zorg er dan voor dat je dit bijvult.
Koelvloeistof
Je wilt voorkomen dat je motor oververhit raakt, controleer daarom voor vertrek ook het peil van de koelvloeistof. Indien deze onder het minimum zit, moet je deze bijvullen met koelvloeistof. In nood kun je hiervoor ook water gebruiken, alleen dan moet je wel direct naar een garage rijden.
Lampen
Werken alle lampen van je auto nog wel? Controleer niet alleen het dimlicht, maar ook de knipper- en remlichten. Vervang de lampjes als ze niet meer werken of rijd naar een garage.
Ruitenwisservloeistof
Op een lange rit kunnen vliegjes op het voorruit je zicht enorm belemmeren. Zorg er daarom voor dat je voldoende ruitenwisservloeistof in het reservoir hebt zitten.
Lees ook: Wat betekenen de lampjes op het dashboard van je auto?
Neem niet te veel spullen mee
Als je met de auto op vakantie gaat, is het verleidelijk om veel spullen mee te nemen. Je hebt nou eenmaal veel ruimte, dus waarom zou je die ruimte niet gebruiken? Eén van nadelen van het meenemen van veel spullen is dat het gewicht van je auto toeneemt en je dus meer brandstof verbruikt.
Een ander nadeel van een volle auto is dat het gevaarlijker kan zijn. Een zware auto heeft namelijk een langere remweg. Bovendien kunnen spullen door de auto vliegen als je ineens hard moet remmen.
Een dakkoffer kan ervoor dat je meer spullen mee kan nemen. Let wel goed op de gewichtsverdeling vanwege de veiligheid.
Welke spullen moet je verplicht meenemen per land?
Welke veiligheidseisen stellen verschillende Europese landen aan je auto? In Nederland is alleen een gevarendriehoek verplicht, mits de alarmlichten van je auto niet functioneren. In andere landen zijn bijvoorbeeld ook een verbanddoos of veiligheidsvestjes verplicht. Bekijk onderstaande tabel voor het complete overzicht:
Wat moet je meenemen als je met de auto naar het buitenland gaat?
Bron: ANWB, gebaseerd op informatie tot april 2017 (* Geldt niet voor auto's met Nederlands kenteken)
Pas naast bovenstaande eisen ook op met de flitspaalsignalering in je navigatiesysteem. In sommige Europese landen is het gebruik hiervan verboden. Daarnaast is het in Italië verboden om winterbanden te gebruiken in de zomer (lees ook: Heb ik winterbanden nodig?).
Heb je een milieusticker nodig?
In de meeste Duitse steden is het voor bepaalde type auto's verplicht om een milieusticker te hebben als je een milieuzone inrijdt. Als je zonder geldige sticker in een zogeheten Umweltzone rijdt, kan een boete opleveren van tachtig euro. De kosten van een sticker variëren van vijf tot achttien euro. Ook in bepaalde Franse steden (zoals Parijs) heb je een speciale milieusticker nodig (vignet Crit' Air).
Tolwegen
Als je met de auto Europa intrekt, is het lastig om tolwegen te ontwijken. Vooral omdat op verschillende belangrijke doorgaande wegen tol wordt geheven. In Frankrijk, Spanje of Portugal kun je ook tol betalen via een speciale tolbadge. Dit is een klein kastje die je aan de binnenzijde van de voorruit plaatst. Hiermee kun je ook door de snellere poortjes bij de controlepunten. Aan dit kastje zitten wel aanschaf- en gebruikskosten vast.
Autorijden in de bergen
Rijden op smalle bergweggetjes is een vak apart. Op sommige wegen kun je het gevoel hebben dat je zo het ravijn inrijdt. Maar ook het oprijden van een steile helling is niet gelijk aan rondrijden in Nederland. Reclames over het nieuwe rijden moedigen Nederlanders aan om zuinig te rijden, maar in de bergen gelden er andere adviezen.
In de bergen is het belangrijk om juist veel toeren te maken. Je kunt dus beter een versnelling terugschakelen. Het risico bij lage toeren is dat de motor oververhit raakt omdat hij te zwaar wordt belast.
Ook als je de berg afrijdt moet je niet naar een te hoge versnelling schakelen. Door een lagere versnelling te gebruiken kan de auto op de motor afremmen, waardoor je remmen minder beschadigen.
Als je in een automaat rijdt, kun je beter voor een speciale bergversnelling kiezen. Deze worden meestal aangeduid met 1, 2, 3. In de D (Drive) probeert de auto zo zuinig mogelijk te rijden. Hierdoor schakelt hij snel op, waardoor de motor het zwaar te voortduren krijgt.