Gemeente Utrecht haalt 15 jaar lang oud papier niet op | Radar checkt
Utrechtse Frouke Ringenoldus scheidt al meer dan 15 jaar het afval. In een blauwe kliko verzamelt zij het oud papier, maar de afvaldienst heeft al die tijd het oud papier niet opgehaald, ook al is het afval scheiden sinds een jaar verplicht in Utrecht. Frouke heeft meerdere malen een klacht ingediend bij de gemeente, maar het haalt niets uit.
'Ik heb gebeld, maar ik kreeg nul op rekest.' Wat doet avalscheider pur sang met het oud papier als het blijft staan? 'Ik loop met de blauwe kliko naar de buurt hiernaast. Daar wordt het wel opgehaald. Waarom daar wel en niet bij ons?' Uit frustratie neemt Frouke contact op met Radar.
Verzamelroute niet juist
Verslaggever Fons belt naar de gemeente en krijgt een medewerkster aan de telefoon. Ook zij bevestigt dat het 'niet door de beugel' kan, maar kan zelf niets betekenen om het probleem op te lossen. Op basis van een mail die Fons heeft gestuurd, reageert de gemeente Utrecht dat het is opgelost: 'De verzamelroute was niet juist voor de wijk waar mevrouw Ringenoldus woont. Dit heeft gemeente Utrecht aangepast.' De inwoners hebben vervolgens een brief ontvangen met excuses en uitleg waarom het al die tijd niet goed ging.
'Een fluitje van een cent', aldus Frouke, want het was enkel een kwestie om de postcode aan te passen in het gemeentesysteem. 'Ongelooflijk dat Radar hiervoor ingeschakeld moest worden om het na 15 jaar opgelost te krijgen.'