'Bedrijven maken opzeggen online account vaak te moeilijk'
Bedrijven maken het vaak te moeilijk om online accounts of abonnementen op te zeggen. Vooral energiebedrijven, kranten en goede doelen werpen drempels op, stelt de Consumentenbond na onderzoek naar het opzeggemak van 125 populaire diensten. Bij een derde van de bedrijven werden problemen geconstateerd.
Informatie over online opzeggen is vaak diep weggestopt op de site en veel partijen sturen nadrukkelijk aan op telefonisch contact, zonder te wijzen op andere (online) opzegmogelijkheden. De onderzoekers bekeken ook hoe accounts kunnen worden verwijderd bij bijvoorbeeld webwinkels, datingsites en sociale media. Ook dat bleek soms lastig.
Financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken opzeggen daarentegen eenvoudig. Daar kan dat meestal vanuit de eigen klantomgeving. Hetzelfde geldt voor streamingdiensten, zoals Netflix, Pathé Thuis en Videoland, en de meeste datingsites.
'Smoesjes' om niets te veranderen
Naar aanleiding van het onderzoek pasten tien bedrijven hun website direct aan, waaronder Greenchoice, RTL XL en Ticketmaster. Nog eens zes bedrijven, waaronder vier goede doelen, beloofden beterschap. De rest kwam volgens de Consumentenbond met 'smoesjes'. Ze stelden bijvoorbeeld dat klanten het prettiger zouden vinden om te bellen of beweerden dat ze nooit klachten krijgen over opzeggen.