Een carrière als influencer? Het gaat zeker niet altijd over rozen
Geld verdienen met foto's van jezelf in gratis kleding en voor je werk de meest exotische reizen maken. Klinkt ideaal toch? Niet zo gek dat jongeren massaal influencer willen worden. Maar het influencersbestaan gaat zeker niet altijd over rozen.
Eemy Rutter (21) is zeker vijf uur per dag kwijt aan het bijhouden van haar Instagram-account. Ze maakt foto's en stories en neemt uitgebreid de tijd om de berichten van haar volgers te beantwoorden. "Het is belangrijk om een persoonlijke band met je volgers te creëren", legt ze uit. "Daarom neem ik hun vragen heel serieus."
Rutter is al vier jaar actief bezig met haar account en verdient er gemiddeld 100 euro per maand aan. "Meestal krijg ik kleding of producten, " vertelt ze. Toch hoopt ze op een dag van haar activiteiten als influencer te kunnen leven. Makkelijk is het niet, erkent ze. "De concurrentie is groot. Er zijn veel meisjes met soortgelijke accounts als die van mij. Dat maakt het lastig om door te breken."
'De strategie werkt, waar ouderwetse marketing dat niet doet'Zie ook: Wat influencet een influencer nou eigenlijk?
Influencers zijn de nieuwe voetballers en popsterren
Waar jongeren vroeger massaal voetballer of popster wilden worden, droomt een groot aantal nu van een carrière als influencer. Cijfers over de ambities van Nederlandse jongeren op dit gebied zijn er niet, wel van de Amerikanen.