ACM legt miljoenenboetes op aan telecombedrijven om slechte informatie
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft miljoenenboetes opgelegd aan KPN, T-Mobile, Vodafone en Tele2. Volgens ACM bieden de telecombedrijven onvolledige informatie op hun websites over hun abonnementen.
De maximale boete die ACM mag opleggen, is 900.000 euro of een procent van de omzet. Het is voor het eerst dat de handelswaakhond bij dit soort overtredingen voor die tweede optie kiest.
De hoogste boete is voor T-Mobile: 3,9 miljoen euro. Vodafone, KPN en Tele2 krijgen respectievelijk boetes van 3,1, 3,4 en 2,7 miljoen euro.
Consumenten dienden klachten in bij ACM over "onverwachte kosten en hoge rekeningen", aldus de handelswaakhond. De betreffende bedrijven werden gewaarschuwd, maar pasten hun beleid niet aan.
De vier bedrijven waren volgens ACM te vaag over de eenmalige kosten die bij een nieuw abonnement worden gerekend. Tele2 en T-Mobile boden zogenoemd onbeperkte databundels aan, die niet onbeperkt bleken te zijn. KPN deed hetzelfde met zijn sms- en belbundels. Vodafone wordt op de vingers getikt voor het adverteren met goedkope abonnementen voor een prijs die alleen gold als de consument ook een Ziggo-abonnement had.