Website booking.com aangepast na kritiek ACM
Hotelreserveringssite Booking.com past zijn website aan na een tik op de vingers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Door de aanpassingen is volgens de toezichthouder geen sprake meer van misleiding van consumenten. De ACM trad in de kwestie op met Europese consumententoezichthouders.
In totaal gaat het om acht aanpassingen. Zo moet Booking.com onder meer inzichtelijk maken hoe zoekresultaten tot stand komen. Ook moet duidelijk worden welke aanbieders betalen om hoger in de lijst met zoekresultaten terecht te komen. Verder gaat het om juiste informatie over beschikbaarheid van kamers, aanbiedingen en het onterecht presenteren van kortingen die geen kortingen zijn. Ook moet duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen professionele en particuliere aanbieders.
Eerlijk speelveld boekingssites
Door de aanpassingen voorkomt Booking.com misleiding van consumenten. Daarmee neemt het bedrijf zijn verantwoordelijkheid, aldus de ACM. 'Wij verwachten hetzelfde van andere platforms zodat er een eerlijk speelveld is van boekingssites. Dat is belangrijk voor het vertrouwen van consumenten in de digitale economie. Zij moeten op basis van duidelijke en eerlijke informatie online hun keus kunnen maken', zo klinkt het.
Booking.com gaat zijn website voor heel Europa aanpassen. Het bedrijf heeft toegezegd daar op 16 juni volgend jaar klaar mee te zijn.