Nooit meer 'nog maar 1 kamer over': Booking stopt met oneerlijke reclame
Hotelwebsite Booking.com gaat eerlijker communiceren. Advertenties als "nog maar één kamer over" en "vijftig keer geboekt in de afgelopen 24 uur" behoren vanaf 16 juni 2020 tot de verleden tijd. Dat heeft de grootste aanbieder van hotelboekingen afgesproken met de Europese commissaris voor Consumentenzaken, meldt de Belgische krant De Tijd.
Door misleidende verkooptechnieken houden consumentenorganisaties Booking.com al langer in de gaten. Vanaf volgend jaar is manipulatieve reclame bij de reisgigant uit den boze.
De hotelaanbieder gaat duidelijker maken dat de advertenties op de website over beschikbaarheid ('erg gewild!') alleen gelden voor het aanbod van Booking.com. Via andere kanalen zou het namelijk nog wel mogelijk kunnen zijn bij de betreffende plek een overnachting te boeken.
Ook zullen aanbiedingen niet meer als beperkt in tijd worden gemeld, als die prijs ook na dat tijdslimiet nog hetzelfde is. Booking.com zal het tevens aangeven als een hotel ervoor heeft betaald om hoog in de zoekresultaten terecht te komen.
Bron van frustratie
Ook moet het op de website duidelijk worden hoe het bedrijf tot z'n prijzen komt. Een lagere prijs mag niet als korting worden gepresenteerd, als dit eigenlijk het gevolg is van andere omstandigheden, zoals boekingsperiode. Ook moeten alle toeslagen en belastingen duidelijk worden weergegeven.
"Het is een belangrijk signaal dat een marktleider als Booking.com zijn verantwoordelijkheid neemt", zegt Eurocommissaris Didier Reynders tegen De Tijd. "Niet-transparante communicatie is een bron van frustratie voor velen. Internetbedrijven moeten beseffen dat ze het vertrouwen van consumenten moeten blijven verdienen."
De Europese consumentenwetgeving wordt vanaf 17 januari 2020 aangescherpt. Vanaf dan treedt de Consumer Protection Cooperation (CPC) in werking, waarmee nationale reclamewaakhonden grensoverschrijdend te werk kunnen gaan om misleidende reclame aan te pakken.