Schikking in zaak over 'gratis' mobieltjes
Telecomaanbieders KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone zijn een schikking overeengekomen over een vergoeding voor klanten die te veel hebben betaald voor een zogenaamd 'gratis' mobiele telefoon. Deze deal op hoofdlijnen werd na ruim een jaar praten bereikt met de Consumentenbond en stichting ConsumentenClaim. De Consumentenbond trekt een collectieve rechtszaak tegen de providers in.
De kwestie heeft te maken met telefoons die aangeboden werden als gratis, maar die feitelijk door klanten in hun maandelijkse abonnementskosten werden betaald. Volgens de Hoge Raad ging het dan ook om een vorm van koop op afbetaling en consumentenkrediet. Omdat de maandbedragen niet omlaag gingen na afloop van de contractperiode, hebben veel mensen te veel betaald. Sinds begin 2017 is de praktijk verboden.
Consumenten hadden tot 1 september de tijd om zich als gedupeerde te melden. Als de schikking de komende maanden verder is uitgewerkt, worden de mensen die dat gedaan hebben ingelicht.
Uitzendingen Radar over 'gratis' mobieltjes
Radar heeft al meerdere malen in de uitzending aandacht besteed aan de 'gratis' mobieltjes. Bekijk de fragmenten via de links hieronder.
'Gratis' telefoon bij all-in-abonnement: recht op vergoeding?
'Gratis' mobieltje? Vodafone-klant krijgt geld terug