Klachtencentrum: Banken moeten beter beschermen tegen internetoplichting
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) roept banken op om na te denken over betere bescherming tegen oplichting met internetbankieren. Het klachtencentrum wil dat banken maatregelen nemen om onlineoplichting te voorkomen.
De zorgen komen voort uit het feit dat consumenten vrijwel nooit recht hebben op een vergoeding als zij slachtoffer worden van onlineoplichting. Banken worden daar door de wet namelijk niet toe gedwongen als de consument zelf geld overmaakt naar een oplichter.
Deze situatie kan zich bijvoorbeeld voordoen bij wat WhatsApp-fraude wordt genoemd. Daarbij wordt een slachtoffer via WhatsApp benaderd met de vraag om geld over te boeken naar een bepaalde bankrekening. In een poging het doelwit te overtuigen dat te doen, doet de oplichter zich daarbij voor als een bekende, zoals een familielid.
De afgelopen maanden zijn meerdere mensen aangehouden en veroordeeld voor deze vorm van oplichting. In januari meldde de Fraudehelpdesk dat deze vorm van fraude in 2018 voor minimaal 257.000 euro aan schade heeft veroorzaakt.