Minder ongelukken sinds snorfietsregels Amsterdam
Nadat de gemeente Amsterdam in april de meeste fietspaden snorfietsvrij gemaakt heeft, is er een sterke daling geweest in het aantal verkeersongelukken in de stad, zowel met fietsers als met snorfietsen.
Tussen april en oktober 2019 zijn er 29 ongelukken met snorfietsen geweest en 114 met fietsen. Dit is een stuk minder dan de respectievelijk 94 en 186 ongelukken in dezelfde periode het jaar ervoor. Het aantal ongelukken met bromfietsen is ook licht gedaald.
Minder snorfietsen op de weg
Doordat snorfietsen door de maatregel minder aantrekkelijk zijn geworden, is er het aantal registraties van deze voertuigen in Amsterdam flink afgenomen. Waar er in januari 2018 nog 37.000 in de stad waren ingeschreven, was dat aantal in oktober 2019 gedaald naar 26.000.
Het aantal verplaatsingen met een snorfiets is sinds de nieuwe regelgeving gehalveerd, maar het aantal ritten op bromfietsen (die 45 km/u mogen) is met 16 procent toegenomen. De meeste snorfietsers zijn echter overgestapt op de fiets.
Niet in de weg voor auto's
In een poll onder leden van het Radar Testpanel bleek in september 64 procent tegen het snorfietsverbod te zijn. Een veelgehoorde zorg was dat de snorfietsen in de weg zouden zitten voor auto's en dat dit gevaarlijke situaties zou opleveren.
Lees hier de volledige uitslag van het Testpanel
Uit het onderzoek van de gemeente Amsterdam blijkt echter dat er geen negatieve effecten zijn op de doorstroming van het autoverkeer en het openbaar vervoer. Op fietspaden is er zelfs een verbetering in de doorstroming gemeten.
Niet iedereen houdt zich nog aan de regels
Bij een meting eind oktober bleek dat 81 procent van de snorfietsers op de juiste rijbaan rijdt en 85 procent een helm draagt. In totaal lapt 10 procent van de snorfietsers beide regels aan zijn laars. Sinds het invoeren van de regelgeving zijn er voor deze overtredingen 4270 boetes uitgedeeld.
Wil je het volledige onderzoek teruglezen? Dat kun je hier downloaden.