Geoblocking ondanks verbod nog steeds gaande: loop je voordeel mis?
Is het je wel eens onmogelijk gemaakt om iets kopen bij een buitenlandse webshop, omdat je de website vanuit Nederland bezocht? Of dat je een filmpje probeerde te kijken, maar dit niet kon vanaf de locatie waar je op dat moment was? Het zou sinds vorig jaar verboden moeten zijn, maar uit gegevens van het Europees Consumenten Centrum (ECC) blijkt dat er nog steeds klachten van consumenten binnenkomen over zogeheten geoblocking. Maar wat is geoblocking precies en hoe kan het dat het verbod niet werkt?
Sinds 3 december 2018 geldt er een verbod op geoblocking tussen Europese lidstaten.
'Geoblocking is vorm van online discriminatie'
Er is sprake van geoblocking wanneer een website de toegang voor een consument beperkt of volledig blokkeert op basis van locatie. Het blijkt regelmatig voor te komen dat webwinkels het buitenlandse consumenten onmogelijk maken om bijvoorbeeld te profiteren van prijsvoordelen. De consument krijgt dan geen toegang tot de webshop of moet meer betalen dan een consument afkomstig uit het land van de webshop.
Een reden kan zijn dat een website niet is ingericht om ook buitenlandse consumenten hier gebruik van te laten maken, of dat een bedrijf slechte ervaringen heeft met consumenten uit een bepaald land. 'Soms is het ook gewoon zo dat een bedrijf het aanbod op een individuele lidstaat wil richten', aldus jurist Martijn Witvliet van de ECC.
De ECC noemt het een vorm van online discriminatie, waar sinds de invoering van de geoblocking Verordening vorig jaar een einde aan had moeten komen. Met deze Verordening zouden websites niet langer buitenlandse consumenten de toegang mogen ontzeggen op grond van nationaliteit, verblijfplaats of vestigingsplaats.
Hoe kan geoblocking nog steeds bestaan?
Nu blijkt dat het ECC nog steeds klachten binnenkrijgt over geoblocking. Dit geldt voor zowel Nederlandse consumenten die niet op buitenlandse websites komen, als buitenlandse consumenten die geen toegang krijgen tot Nederlandse websites.
'Een belangrijke reden hiervoor is onwetendheid bij bedrijven', aldus Witvliet. Bedrijven weten bijvoorbeeld niet hoe ze hun site voor iedereen volledig toegankelijk kunnen maken, of zijn niet op de hoogte van de precieze regels. 'Ook zou het kunnen dat ze hun dienst gewoon niet aan iedereen willen bieden.'
Websites verwijzen buitenlandse consumenten dus nog steeds door naar lokale sites met hogere prijzen, weigeren überhaupt om diensten te leveren óf maken het onmogelijk om met een buitenlandse bankrekening af te rekenen.
Handhaving verbod
Is er dan nu een plan om het verbod op geoblocking echt te gaan handhaven? 'Dat is aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Ik zie voor volgend jaar alleen nog niks op de agenda van de ACM staan', zegt Witvliet.
De Autoriteit Consument & Markt kan sancties opleggen, maar tot op heden is dit nog niet gebeurd. 'Maar dat hoeft niet te betekenen dat ze niks doen. Voordat ze overgaan op sancties, worden er gesprekken gevoerd. Een website kan op basis hiervan het beleid aanpassen', zegt Witvliet.
Wanneer geoblocking je overkomt, kun je een klacht indienen bij het ECC. 'We zitten in elk land, dus door ons grote netwerk kunnen we klachten vaak goed oplossen.'
Radar is ook op zoek naar mensen die wel eens een ervaring met geoblocking hebben gehad. Laat het in een reactie onder dit bericht weten of stuur een mail naar radarinternet(at)avrotros.nl. (Vervang de (at) door een @)