'Bescherm kinderen meer tegen reclame'
Het CDA vindt dat kinderen beter beschermd moeten worden tegen reclame op televisie en internet. 'Kinderen worden nu te veel gezien als 'mini-consumenten'', meent CDA-Tweede Kamerlid Harry van der Molen.
Hij wil onder meer dat in programma's van influencers en vloggers altijd helder moet zijn als er reclame in het spel is. Dat is nu nog niet altijd het geval. Veel vloggers en influencers lappen op uitgebreide schaal de regels voor reclame aan hun laars. Het Kamerlid wil dat in het programma of via een tekst op het scherm duidelijk genoemd wordt dat het programma reclame bevat. Onderzoek wijst namelijk uit dat kinderen deze reclame lastig herkennen, aldus de CDA'er.
'Verbied sponsoring kinderprogramma's'
Als het aan hem ligt wordt sponsoring van kinderprogramma's verboden en zal sluikreclame niet meer toegestaan zijn bij programma's 'met een significant kinderpubliek'. Hij doet zijn voorstellen maandag tijdens de behandeling van de mediabegroting van verantwoordelijk minister Arie Slob.