Dit moet je wel of niet doen om je gelijk te halen
Hoe krijg jij vaak je zin op je werk of thuis? Weet jij hoe je moet praten als je de ander wil winnen voor je voorstel en wat moet je vooral niet doen als je je gelijk wil halen? We geven tips.
Pacelle van Goethem is overtuigexpert en geeft een paar tips. Er bestaat een samenhang tussen ontspanning en overtuigen. Zorg dat de persoon die jij wilt overtuigen van je idee, zich ontspannen voelt. Hij moet denken en voelen: dit is normaal, dit is wat ik verwacht en dit is wat ik herken als iets bekends en als iets prettigs. Als de persoon gestresst raakt is hij niet meer ontvankelijk voor jouw idee.
Oog ontspannen
Zorg vooral dat jij zelf heel ontspannen oogt. Als je staat en ook als je zit. Ga zo zitten zoals je thuis aan de keukentafel zou zitten. Gemakkelijk en ontspannen. Dus niet stijf rechtop.
Denk aan je stem
Gebruik een wat lagere stem als de inhoud menens is, bijvoorbeeld: 'Ik vind dat deze aannemer voor de reparatie van ons gemeenschappelijke dak een goed voorstel heeft neergelegd'. Als je iedereen wil enthousiasmeren voor jouw BBQ-plan gebruik je een wat hogere stem. Denk daarbij aan de stem van Linda de Mol of Humberto Tan.
Doelen, mogelijkheden en oplossingen
Begin met het doel te benoemen waar iedereen het over eens is. Bijvoorbeeld: 'Jongens, we willen allemaal dat het dak gerepareerd wordt, liefst voor een goeie prijs'. Dat verbindt. Het idee is dat je vrienden maakt en gelijk doorschakelt naar de gewenste situatie. Dus wat je zeker niet moet doen is feedback geven als 'onze onderlinge relatie was tot nu toe niet zo goed'. Je kan anderen veel eerder overtuigen met doelen, mogelijkheden en oplossingen dan met problemen.
Benoem de rollen
Het kan belangrijk zijn bij het overtuigen dat je de rollen benoemt waarin je allebei zit. Bijvoorbeeld in een discussie met je kind over het eten van snoep: 'Ik snap dat je dat snoep erg lekker vindt, maar ik ben je moeder en ik moet zorgen voor jouw gezondheid en omdat ik je moeder ben ga ik gewoon nee zeggen'. De rollen zijn hier: de verantwoordelijke moeder en het kind. Dat haalt het persoonlijke uit de discussie. Zo ook als je je kapotte broodrooster wil inruilen: 'Ik snap dat u als verkoper denkt 'de garantiedatum is verstreken', maar ik als gebruiker ...'. Op dat moment bestaan er alleen die twee rollen, verdwijnt de emotie uit de discussie en ontstaat er ontspanning.