'Deurverkoop energiemaatschappijen gaat toenemen'
Energiemaatschappijen zullen meer inzetten op deurverkoop nu ongevraagde telemarketing verboden wordt, meldt het AD. Deurverkoop is echter amper te controleren en levert nu al honderden klachten op van gedupeerden. 'Dit wordt een puinzooi', waarschuwen kenners uit de verkoopbranche.
Tal van betrokkenen uit de sector verwachten een toename van de deurverkoop, al worstelen bedrijven nog met de werving van personeel.
'Het is lastig om goede verkopers te vinden', zegt een ingewijde. Vattenfall (voorheen Nuon) werft volgens een memo - in bezit van de krant - nu al jaarlijks zo'n 150.000 nieuwe klanten op de stoep. In een interne e-mail van na de zomer rept het bedrijf over 'onze focus op door-to-door (deur tot deur)'.
'Gebrek aan controle leidt tot misstanden'
Het gebrek aan controle op deurverkoop leidt geregeld tot misstanden. Zo kreeg het AD inzage in honderden klachten, onder meer over Vattenfall-verkopers die zich voordoen als 'tariefcontroleur' of 'netbeheerder'. Ze spiegelen geregeld verbruikskosten bewust lager voor.
Wanneer kan je een collectant vertrouwen?
Naast energieverkopers verschijnen er ook wel eens collectanten voor het goede doel aan je deur. Niet elke organisatie mag op elk willekeurig moment werven, en er zijn nog meer regels waaraan goede doelen zich moeten houden. Radar schreef een artikel over de regels waar goede doelen en collectanten zich aan moeten houden, en hoe je kunt controleren of de collectant of fondsenwerver voor je neus te vertrouwen is.