'Belastingdienst negeerde meldingen over misstanden'
De Belastingdienst heeft jarenlang interne meldingen van misstanden bij de behandeling van burgers genegeerd. Tot op het hoogste ambtelijk niveau kreeg een medewerker die aankaartte dat in strijd met de wet werd gehandeld en rechten van burgers werden geschonden, geen gehoor. Dat melden Trouw en RTL Nieuws.
De medewerker legt zijn verhaal nu voor aan de Tweede Kamer, hopend dat burgers alsnog hun recht krijgen. Dat doet hij via het overdragen van een brandbrief en een dossier met daarin vooral e-mailverkeer tussen hem, collega's en de hoogste bazen bij de Belastingdienst. Uit de stukken zou blijken dat de Belastingdienst bij zeker 40.000 mensen ten onrechte geld terugvroeg, hoewel zij volgens de wet recht hadden op uitstel van betaling omdat bijvoorbeeld hun bezwaar nooit behandeld werd.
'Belastingdienst heeft lak aan rechtsbescherming'
CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt zegt meer tekenen over onzorgvuldige omgang met burgers te hebben gekregen. Hij wil dan ook snel opheldering van staatssecretaris Snel (Financiën) of topambtenaren van deze praktijken afwisten. 'Het lijkt erop dat een aantal leidinggevenden bij de Belastingdienst lak heeft aan de rechtsbescherming van de belastingplichtige.' Renske Leijten, Kamerlid voor de SP, vindt dat door deze praktijken het vertrouwen in de overheid ernstig wordt geschaad. De SP wil dat de onderste steen boven komt middels een parlementaire enquête.
Radar besteedde deze week in de uitzending ook aandacht aan gedupeerden van de Belastingdienst. Honderden ouders moeten, zonder dat duidelijk is waarom, duizenden euro's kinderopvangtoeslag terugbetalen aan de fiscus met hoge schulden tot gevolg. Bekijk de uitzending hier terug