'Auto van de toekomst klinkt als een voertuig uit Star Wars'
Elektrische auto’s zijn erg stil. Omdat elektrische auto's zo geluidsarm zijn, heeft de EU besloten dat elektrische auto's bij een snelheid tot 20 kilometer per uur geluid moeten maken. Zo hoor je de auto binnen de bebouwde kom gewoon aankomen. Maar hoe bepaal je als autofabrikant welk geluid dat moet zijn?
Wat wordt het straks schoon en stil in de steden, met al die elektrische auto’s. Zachtjes zoemen ze door de straten, alleen het bandengeluid verstoort de rust. Misschien dat een claxon of een te luide stereo soms voor wat ergernis zorgt, maar aan de auto zelf zal het niet liggen.
Vroeger was dat anders, toen herkende je bepaalde auto's aan hun karakteristieke geluid. Zoals de pruttelende tweecilinder van een Eend of de boxermotor van een oude Kever. Maar hoe leuk zou het zijn om ook een herkenbaar geluid voor de moderne auto te hebben?
Gesimuleerd motorgeluid
Sinds 1 juli 2019 moeten nieuwe elektrische auto’s geluid maken. Dit systeem kreeg de naam AVAS, een afkorting die staat voor Acoustic Vehicle Alert Systems. Tot een snelheid van 20 kilometer per uur moet de auto een duidelijk hoorbaar geluid produceren, daarboven is het rolgeluid van de banden voldoende.
Het geluid mag lijken op dat van een auto met verbrandingsmotor, met een minimaal volume van 56 decibel en maximaal 75 decibel. Ook tijdens het achteruitrijden moet er iets te horen zijn, net als bijvoorbeeld het gepiep van een vrachtwagen. Een schakelaar om het systeem te deactiveren is toegestaan, zodat er bijvoorbeeld ’s nachts vrijwel geluidloos door een woonerf kan worden gereden.Muziekstuk niet toegestaan
De nieuwe EU-wetgeving stelt autofabrikanten voor een uitdaging. Bij Volkswagen is het team van akoestisch experts al lang bezig om het ideale geluid te vinden.
Ingo Hapke, hoofd van het akoestiekteam: "We willen zoveel exterieurgeluid genereren als de regels voorschrijven, maar daarvan moet zo min mogelijk het interieur binnendringen. We willen een geluid dat vriendelijk en licht is en natuurlijk onmiskenbaar Volkswagen. De EU-voorschriften beperken wel de keuzevrijheid. Een muziekstuk of het geluid van paardenhoeven zijn niet toegestaan.”
De E-volutie gaat gepaard met een nieuw geluid
Afgestudeerd werktuigbouwkundige Michael Wehrmann, sinds 2011 werkzaam als geluidsapplicatie-ingenieur bij Volkswagen vertelt:"Voor de e-up! en e-Golf, die al verkrijgbaar zijn met een geluidsimulator, hebben we ons nog laten inspireren door verbrandingsmotoren.
"Voor de ID.-modellen mag het helemaal anders klinken, namelijk als het geluid van een geëlektrificeerde toekomst. De akoestiekexperts halen hun inspiratie onder andere uit films, zoals de podracers uit Star Wars. Maar ook uit dagelijkse geluiden als die van een tram.”