Fietslampjes: wat zijn de regels, en welke zijn goed?
Wat zijn de regels rondom fietsverlichting? En: met welke lampjes ben je goed zichtbaar?
Je fietsverlichting mag vast aan je rijwiel zitten, en je mag ook gebruik maken van losse fietslichtjes. In beide gevallen geldt: voor moet je wit of geel licht hebben, achter rood.
Verder mag je de losse lampjes vastmaken aan je kleding of tas. Het voorlicht moet daarbij wel recht naar voren, en het achterlicht recht naar achteren schijnen. En let ook op: de lampjes mogen niet of nauwelijks bewegen. Een lichtje dat aan je rugzak bungelt is dus niet toegestaan.
Veel lampjes hebben ook een knipperstand: ook dat is niet toegestaan. Dat is onder meer omdat het dan voor andere weggebruikers lastig is in te schatten wat de koers en snelheid van de fietser is. Bovendien kunnen knipperlichtjes worden aangezien voor het zwaailicht van een hulpdienst of richtingaanwijzer van een auto.
Als iemand achterop de fiets zit, mag het licht ook op de rug van de ander worden bevestigd.
Wat vind jij: moeten voetgangers verplicht worden verlichting te dragen op de openbare weg wanneer het donker is? Je kunt het laten weten via de poll!
(Voor meer regels, ook over reflectiebanden, ga naar de Rijksoverheid).
En waar kun je nu op letten als je goede fietsverlichting wil kopen? Radar vroeg WhatsApp-abonnees naar ervaringen. Een greep uit de tips:
'Laatst LED-voorlichtlampje gekocht bij een rijwielhandel op batterijen, 8.95. Had eerst een goedkope, maar je merkt duidelijk verschil. De wat duurdere geeft beduidend meer licht.'
'HEMA-oplaadbare: super!'
'De oplaadbare fietslampjes van de Decathlon zijn geweldig! goed en fel licht, en usb-oplaadbaar'
'Ik gebruik oplaadbare fietslampjes van de Decathlon. Ze zijn prijzig in aanschaf maar super in gebruik. Snel opgeladen via usb en ze hebben 4 standen: wit; knipperend wit; rood en knipperend rood. Je moet alleen niet vergeten om ze op te laden en om ze van de fiets te halen aangezien ze populair zijn om te jatten.'
ANWB onderzocht fietslampjes
De ANWB deed ook een fietsverlichtingtest, en onderzocht twee soorten verlichting: lampjes om gezien te worden, en lampjes waarmee je ook zelf kunt zien wat er op de weg gebeurt. De ANWB riep twee winnaars uit in de verschillende categorieën. Daarbij merkt de ANWB wel op: de lichtsterkte van de koplampjes in de gezien-worden-test kun je niet vergelijken met de sterkte in de zien-test.
In de gezien-worden-categorie scorend e lampjes 'B'TWIN LED SL 100' op alle onderzochte punten 3 sterren of meer. De lampjes scoorden onder meer goed op lichtsterkte en je kunt de lichtjes makkelijk los- en vastmaken. In de zien-categorie zijn twee winnaars: Simson Future (voor); Eyes (achter). De krachtige lampen en lange brandduur worden genoemd als voordelen. Nadelen zijn volgens de ANWB onder meer: afsluitklepjes usb (voor/achter) kun je los trekken en: de laadduur voor de voorlamp is lang.
Tips van de ANWB voor het gebruik
Kies je voor lampjes om te zien, en gezien te worden? Dan kun je volgens de ANWB beter kiezen voor een sterke 'lux' dan een 'lumen'-koplamp. Dat werkt namelijk minder verblindend, mits je de verlichting goed geïnstalleerd hebt (lees in dit artikel tips voor het goed afstellen van je fietsverlichting).
Ga je voor oplaadbare lampjes, dan kun je soms ook kiezen voor minder felle standen (als je bijvoorbeeld op een goed verlichte weg fietst, heb je niet de felste stand nodig) en zo kun je langer met de batterij doen.
En: maak je losse achterlicht liever vast aan de zadelstang, dan gaat-ie minder bungelen en hangt-ie beter naar achteren.