'Mispaksel van het Jaar' gaat naar biopaprika van Jumbo
Het bioplastic dat om biologische paprika's van Jumbo zit, is dinsdag uitgeroepen tot Mispaksel van 2019. Greenpeace organiseerde de verkiezing voor het 'meest onzinnige in plastic verpakte product'. Volgens de organisatie kreeg de paprika bijna een derde van de ruim 17.000 stemmen.
De organisatie noemt bioplastic geen goed alternatief voor gewoon plastic. 'Wanneer dit plastic in de natuur komt, kan een schildpad er net zo goed in stikken. Dat het composteerbaar is, is misleidend. Dit plastic breekt alleen af onder hele specifieke omstandigheden. Die heb je niet in de natuur, niet in je composthoop en zelfs afvalbedrijven worstelen ermee. Hierdoor verdwijnt het vaak alsnog in de verbrandingsoven.'
Bijkomend nadeel is dat bioplastic niet bij het gewone plastic mag worden gegooid. 'Heel verwarrend dus en er is een simpele oplossing: dat onnodige plastic jasje kan namelijk gewoon uit', zegt campagneleider Meike Rijksen.
Overige 'winnaars'
Fairtrade bananen van PLUS die in een plastic zak zijn verpakt eindigden op de tweede plaats. Volgens Greenpeace heeft de supermarkt toegezegd de bananen vanaf begin volgend jaar zonder plastic aan te bieden.
Het 'erepodium' wordt compleet gemaakt door Smint, suikervrije pepermuntjes, dat verpakt is in plastic doosjes met folie en een plastic zakje eromheen. In totaal brachten 17.000 mensen hun stem uit.
Alternatieven
'We zijn hard op zoek naar alternatieven', reageert Jumbo. Anderzijds wijst de supermarktketen erop dat paprika's zonder plastic korter houdbaar zijn. 'Dat werkt verspilling in de hand, op de winkelvloer of bij klanten thuis.' In het algemeen zegt Jumbo te streven naar het terugdringen van verpakkingsmateriaal. 'Als de verpakking eraf kan, dan doen we dat of we kijken naar een duurzamer alternatief.'
Afgelopen jaar won snoepfabrikant Red Band de 'prijs' dankzij de per stuk verpakte winegums.