'Automobilisten steeds vaker geweigerd door verzekeraars'
Het aantal automobilisten dat niet langer bij de reguliere autoverzekeraars terechtkan, groeit stevig, meldt het AD. Voor duizenden automobilisten rest dan alleen De Vereende, een verzekeraar voor onverzekerbaren.
De Vereende, eigendom van de grote verzekeraars, zag de afgelopen vijf jaar het aantal particuliere klanten fors groeien, van 4600 naar 5230. Automobilisten die geroyeerd worden door hun verzekeraar, kunnen meestal nergens meer terecht. De Vereende is de laatste, dure, strohalm om auto te kunnen blijven rijden. De woekerpremies zijn meer dan twee keer zo hoog; 300 euro per maand voor alleen een WA-polis is normaal. Ook moet je de premie vaak maanden vooruit betalen en betaal je een waarborgsom die je pas terugkrijgt als de verzekering ten einde is.
Mogelijke oorzaken
Het AD stelt dat de stijging van het aantal klanten bij De Vereende niet per se komt doordat er meer 'brokkenmakers' zijn; de mensen met domme pech worden ook sneller geweigerd bij reguliere autoverzekeraars. Daarbij is het voor taxichauffeurs, koeries en maaltijdbezorgers ook steeds lastiger om een verzekering af te sluiten.
Verzekeraars worden steeds beter en strenger bij het inschatten van risico's, door allerhande data te combineren, zoals motorvermogen, leeftijd, postcode, inkomen of geslacht. De Consumentenbond maakt zich zorgen over de datahonger van verzekeraars, omdat er ook fouten worden gemaakt met het combineren van data waarvan mensen onterecht de dupe worden.