Louche parkeerbedrijven op Schiphol | Radar checkt
Je denkt alles goed geregeld te hebben met een valetparkeerservice op Schiphol en gaat goedgemutst op vakantie. De auto staat op een beveiligde parkeerplaats en als je terugkomt, hoef je maar te bellen en ze rijden de auto voor bij de aankomsthal op Schiphol. Niets blijkt minder waar als vriendinnen Nicolette Jacobse en Julia Makhmoudova terugkomen uit het zonnige Spanje.
Middenin de nacht moeten ze ruim een uur wachten totdat hun auto wordt voorgereden en als klap op de vuurpijl ontvangen ze een week later vijf bekeuringen à 66 euro. De auto blijkt een week niet op een beveiligde parkeerplaats te hebben gestaan, maar ergens in een straat waar een parkeerautomaat staat. Als zij contact opnemen met Schiphol Valet Parkeren, worden ze niet geholpen.
Autosleutel zoekgeraakt
Marcel Zonnevijlle kwam terug van een vakantie uit Zuid Afrika en kreeg bij thuiskomst te horen dat zijn autosleutel is zoekgeraakt door een personeelslid van Schiphol Valet Parkeren. Het valetparkeerbedrijf wilde niet aan Marcel laten weten waar zijn auto stond. Marcel wist niet wat hem overkwam. Tijdens de vakantie had Marcel al aan Schiphol Valet Parkeren om beelden van zijn geparkeerde auto gevraagd, waardoor hij nu kan achterhalen waar zijn 'zoekgeraakte' voertuig geparkeerd staat. Hij huurt een sleepwagen in om zijn auto in Breda te krijgen. Kosten: 1300 euro. Het bedrijf Schiphol Valet Parkeren laat vervolgens niets meer van zich horen. Marcel wil aangifte doen, maar van de politie krijgt hij te horen dat het gaat om een civielrechtelijke kwestie. De politie kan geen rol spelen als het gaat om afspraken tussen een bedrijf en een consument, aldus de politieagent.
Niet te snel de deur laten wijzen
Advocaat Maryse Oranje benadrukt dat je als gedupeerde niet snel de deur moet laten wijzen door de politie. 'Aangifte kan je bij de politie doen als het gaat om oplichting. Ook wanneer het gaat om een civielrechtelijke kwestie. Als de politie weigert, kan je een brief schrijven naar de korpschef. Als laatste mogelijkheid kan je de Nationale Ombudsman aanschrijven.'
Niet-bestaand adres
Presentator Fons zoekt het bedrijf op in Lijnden, maar het blijkt een niet-bestaand adres te zijn dat het bedrijf Schiphol Valet Parkeren heeft opgegeven aan Radar. Daarnaast heeft het valetparkeerbedrijf geen KvK-nummer en kun je als klant enkel cash betalen, waardoor het bedrijf niet via een rekeningnummer te achterhalen is. Fons stuurt meerdere mails met de vraag om teruggebeld te worden voor een afspraak. Hij krijgt geen gehoor.
Onderzoek in volle gang
Gemeente Haarlemmermeer werkt samen met politie Noord-Holland en de marechaussee om schimmige bedrijven als Schiphol Valet Parkeren op te rollen. Onderzoek naar soortgelijke bedrijven is in volle gang, daarom benadrukt de gemeente dat gedupeerden aangifte moeten doen om inzicht te krijgen in de grootte van het probleem. Dit kan bij gemeente Haarlemmermeer of bij de marechaussee op Schiphol. Voor een volledige versie van de reactie van gemeente Haarlemmermeer, volg onderstaande link.