Prijs van accu voor elektrische auto gaat verder omlaag
Het duurste onderdeel van een elektrische auto is de batterij ofwel de accu. Nog wel, want de prijstendens laat een dalende lijn zien en het duurt niet lang meer totdat de magische grens van 100 euro per kWh wordt bereikt. Dat maakt de elektrische auto goedkoper, een belangrijke basis voor verdere groei van emissievrij vervoer.
Nieuwe, baanbrekende technologie is in eerste instantie best prijzig en wordt vervolgens steeds goedkoper door massaproductie en door verdere ontwikkeling van de techniek. Zo was ooit het ABS (Anti Blokkeer Systeem) een peperdure optie op topklasse auto’s.
Als je kijkt naar alle luxe- en veiligheidsvoorzieningen op een moderne auto, dan is de prijs ten opzichte van een vergelijkbaar model uit de jaren negentig niet eens zo gek veel gestegen. Zo gaat het ook met de elektrische auto, die wordt steeds goedkoper, mede dankzij de dalende prijs van accu’s.
Van 900 naar 100 euro per kWh
De prijs van accu’s voor elektrische auto’s wordt vaak uitgedrukt in euro’s per kWh (kilowattuur). Het Amerikaanse adviesbureau McKinsey deed in 2017 onderzoek naar de prijzen van accu’s voor elektrische auto’s en stelde vast dat in 2010 1 kW 900 euro kostte, in 2016 bedroeg dit nog maar 200 euro.
Toenmalig Audi R&D-directeur Peter Mertens meldde in een interview met het Duitse autotijdschrift Auto Motor & Sport in 2017 dat de inkoopprijs in 2020 rond de 100 euro per kWh zal liggen.
Start E-volutie met eigen accuproductie
Autofabrikanten zijn sterk afhankelijk van toeleveranciers, ook als het gaat om accu’s voor elektrische auto’s. Volkswagen neemt de elektrificatie heel serieus, zo blijkt wel uit de ambitieuze plannen voor de komende jaren.
Het startschot is gegeven met de Volkswagen ID.3, de eerste volledig elektrische Volkswagen op het nieuwe MEB-platform en het begin van de E-volutie.
Om zeker te zijn van de levering van voldoende accu’s tegen een goede prijs, is Volkswagen in september 2019 in Salzgitter van start gegaan met de ontwikkeling en productie van accu’s. Het gaat om een joint venture met het Zweedse bedrijf Northvolt, met als doel om in 2023 een fabriek operationeel te hebben.
Blik in de toekomst
De ontwikkelingen op accugebied gaan in rap tempo. Niet alleen de capaciteit per cel is sterk toegenomen, er wordt ook continu gezocht naar duurzame oplossingen.
Het Amerikaanse bedrijf EnZinc bijvoorbeeld, werkt aan een nikkel-zinkbatterij als alternatief voor de bekende lithium-ionbatterij. Vergeleken met de lithium-ionbatterij biedt deze technologie dezelfde energie en levensduur tegen de helft van de kosten.
Daarnaast claimt EnZinc dat hun batterij volledig recyclebaar is en veiliger is dan lood- of lithiumbatterijen. En zo zijn er wereldwijd tal van bedrijven en uitvinders bezig met het ontwikkelen van nieuwe, schone accutechnologie en dragen daarmee bij een goedkopere elektrische mobiliteit.