Ja-ja-sticker tegen ongewenste reclame toegestaan in Amsterdam
Amsterdam mocht de ja-ja-sticker invoeren om ongewenste reclame tegen te gaan. Dat oordeelt het gerechtshof in een hoger beroep dat de reclamebranche had aangespannen. De gemeente heeft de sticker sinds januari 2018 ingevoerd. Wie deze niet op zijn brievenbus heeft, mag geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer krijgen.
Hiermee wil de hoofdstad papierverspilling tegengaan en jaarlijks 1,8 miljoen kilo papier besparen. 'Ik verwacht dat de uitspraak andere gemeenten aanmoedigt om snel het Amsterdamse voorbeeld te gaan volgen', zegt wethouder Marieke van Doorninck (duurzaamheid). Rotterdam en Utrecht hebben ook al besloten de ja-ja-sticker in te voeren.
Inmiddels zit er op 19 procent van de Amsterdamse brievenbussen een ja-ja-sticker, blijkt uit onderzoek van de gemeente. Voordat deze maatregel werd ingevoerd, kreeg bijna de helft van de Amsterdamse huishoudens ongeadresseerde reclame.