Nederlanders kopen steeds meer online, voornamelijk eten
Nederlandse consumenten kopen meer en meer producten en diensten via internet. In het eerste halfjaar van 2019 groeiden de onlinebestedingen met 9 procent tot 12,5 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder, becijferde marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van Thuiswinkel.org. Vooral de aankopen van maaltijden en andere etenswaren namen toe.
In totaal stegen de onlineaankopen in de meetperiode met 6 procent tot 124,9 miljoen transacties. De groei voor diensten bleef met 1 procent achter bij de plus van 8 procent voor producten. De onlineaankopen food/nearfood vielen op jaarbasis bijna 40 procent hoger uit.
Eten
Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, wordt food/nearfood een enorme aanjager van de Nederlandse e-commercemarkt. Deze categorie is volgens hem inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste productcategorieën. De groeicijfers zullen volgens Jongen ook de komende periode 'imposant' blijven.
De maaltijdbestelsite Thuisbezorgd.nl werkt achter de schermen niet helemaal zoals je misschien denkt. Radar zocht het voor je uit. Kijk de uitzending via de link terug.
Thuisbezorgd.nl: is het bovenste restaurant ook echt het beste?
Smartphone
De forse groei van onlineaankopen via smartphone heeft zich daarnaast verder voortgezet. In het tweede kwartaal van 2018 werd 22 procent van de aankopen via de smartphone gedaan. Dit was een jaar eerder nog 15 procent. Onlineshoppers maakten daarentegen minder gebruik van een desktopcomputer of een laptop voor hun aankopen.
Verdere stijging
Naar verwachting komen de totale onlineconsumentenbestedingen voor heel 2019 uit op 25,9 miljard euro, 9 procent meer dan een jaar eerder. Daarbij zullen Nederlanders in totaal bijna 260 miljoen aankopen doen, hetgeen een plus van 7 procent is.