Thuisbezorgd.nl: is het bovenste restaurant ook echt het beste?
Als je geen zin hebt om te koken, dan kun je eten bestellen via Thuisbezorgd.nl. In Nederland worden op dit moment 3,5 miljoen bestellingen per maand gedaan via Thuisbezorgd.nl. Komt je maaltijd wel uit het restaurant waar je hebt besteld? En is het restaurant dat Thuisbezorgd.nl je aanbeveelt op de site wel het restaurant met de beste beoordeling?
Stefano (21) heeft sinds kort een eigen Italiaans bezorgrestaurant in Groningen. Volgens Stefano komt het steeds vaker voor dat je eten krijgt van een restaurant waar je niet hebt besteld. Of zelfs van een restaurant dat niet bestaat. Stefano vindt dat oneerlijke concurrentie en misleiding van de consument. 'Ik denk dat er zeker tien restaurants zijn met twee of drie namen in Groningen alleen. Ik vind ik best wel veel. Dat scheelt een hoop bestellingen.'
Zoektocht naar herkomst hamburger
Willem Groeneveld vertelt in de uitzending over zijn ervaring. Hij bestelde patat en een broodje hamburger bij een restaurant met een goede beoordeling. Wat bleek? Hij kreeg zijn bestelling van een snackbaar die hij, door een slechte ervaring, juist vermeed. Door het bonnetje in de tas kwam hij er bij toeval achter.
Willem schrijft voor Sikkom.nl, een nieuwsplatform voor jongeren in Groningen. Hij besloot een zoektocht te starten naar zijn hamburger. Na veel omzwervingen kwam hij uiteindelijk via via bij het juiste restaurant. Dezelfde kok maakte hamburgers uit naam van drie verschillende restaurants.
Het is voor restaurants verboden om vanuit één keuken meerdere restaurants te bedienen via Thuisbezorgd.nl. In de algemene voorwaarden heeft Thuisbezorgd.nl ook opgenomen dat het niet mag. Tóch gebeurt het. De eetgelegenheden doen er alles aan om niet op elkaar te lijken. Zo zijn de namen van de gerechten en de prijzen nét iets anders.
Eén adres, drie eetgelegenheden?
Wij gingen zelf ook op onderzoek uit. We vonden een snackbar, een kiprestaurant en een pizzeria op één adres. Toen we aankwamen troffen we een snackbar aan en een bord van een kiprestaurant. De ruimte onder het bord deed dienst als opslagplaats er was geen keuken in het pand aanwezig. De naam van de pizzeria konden we helemaal niet vinden. Toen we in de snackbar vroegen waar we de gerechten van het kiprestaurant konden bestellen, werden we door het personeel verwezen naar de site van Thuisbezorgd.nl Medewerkers bevestigden dat de gerechten van beide restaurants uit dezelfde keuken komen.
Nieuwe Europese regels
Volgens universitair docent IT-recht Rosalie Koolhoven van de universiteit Groningen zijn er inmiddels Europese regels opgesteld en mag dit binnenkort niet meer door de invoering van een nieuwe Europese Verordening. 'Het zou niet mogen voorkomen dat een bedrijf onder één naam etenswaren verkoopt. Ook kan een restaurant niet zomaar besluiten om onder een andere naam maar in dezelfde keuken verder te gaan.'
Volgens de Europese regels hebben restauranthouders een jaar de tijd om hun zaakjes op orde te krijgen, want dan is de Europese verordening officieel van kracht. Stefano heeft er niet veel vertrouwen in, hij belt al tijden met Thuisbezorgd.nl om de frauderende restaurants door te geven, maar wordt steeds niet teruggebeld.
Staat het beste restaurant wel bovenaan?
Dan nog een ander punt: als je de website van Thuisbezorgd.nl opent zie je de restaurants gerangschikt van boven naar beneden. Is de nummer één het beste restaurant of is dat het restaurant dat het meeste betaalt aan Thuisbezorgd.nl?
Restaurants hebben er veel voor over om bovenaan te staan in de ranglijst. Bovenaan betekent veel kliks en daarmee veel bestellingen. 'Uit onderzoek blijkt dat 88 procent naar de eerste vijf restaurants gaat', aldus Koolhoven.
Bij Thuisbezorgd.nl zijn er verschillende ranglijsten. Zo is er een 'aanbevolen'-lijst, een 'beoordeling'-lijst, een 'afstand'-lijst, et cetera.
De eerste lijst die je als consument tegenkomt is de aanbevolen lijst door Thuisbezorgd.nl. Om bij Thuisbezorgd.nl boven aan te komen staan, kan de restauranthouder zich inkopen. Hoe hoger op de lijst, hoe meer de ondernemer betaalt. Op de dag dat wij bij Stefano zijn, moet hij 4,60 euro per bestelling betalen voor de positie op nummer één.
Als consument kunt je niet zien op de site of een plek gekocht is of niet. Ook voor de restauranthouder is niet transparant op welke positie je zaak terechtkomt. Stefano is het niet eens met het systeem en heeft besloten er geen gebruik van te maken.
Bestellen bij Thuisbezorgd.nl? Hier kun je op letten!
Als je bij Thuisbezorgd.nl bestelt en je wilt bij het restaurant bestellen met de beste reviews, doe dat altijd dan via de lijst 'beoordeling';
Wil je zeker weten waar je bestelling vandaan komt, kijk dan naar het adres en Google Maps, zodat je zeker weet of het restaurant de juiste naam heeft en daadwerkelijk bestaat.