Apps van Uber, Runkeeper, Pinterest en Wordfeud overtreden privacyregels
De apps van onder andere Uber, Runkeeper, Pinterest en Wordfeud blijken de privacy van gebruikers te schenden. Uit onderzoek van de Belgische krant de Tijd blijkt dat de Android-apps bepaalde combinaties van persoonlijke informatie naar derden sturen, wat in strijd is met het privacybeleid van Android-ontwikkelaar Google.
Zesentwintig van de in totaal honderdtwintig onderzochte apps blijken privégegevens in combinatie met een uniek identificatienummer te versturen, waarmee ze de Android-richtlijnen overtreden. Naast eerdergenoemde apps betreft het onder andere hotelplatform HotelTonight, bier-app Untappd en Takaway.com van Thuisbezorgd.
Advertentie-ID
Naast privégegevens sturen bepaalde apps het 'advertentie-ID' van gebruikers door: een code waarmee adverteerders persoonsgerichte reclame kunnen sturen. Dit advertentie-ID kunnen Android-gebruikers resetten: ga hiervoor binnen 'Instellingen' naar 'Google', kies voor 'Advertenties' en tenslotte voor 'Advertentie-ID resetten'. Wanneer je je code reset, moeten adverteerders opnieuw beginnen met het opbouwen van een reclame-profiel. Je kunt deze mogelijkheid via dezelfde route ook uitschakelen, dan krijg je helemaal geen persoonsgerichte reclame meer te zien.
Resetten nutteloos
Echter, de adverteerders kunnen het oude advertentie-ID aan de nieuwe koppelen omdat de zesentwintig apps ook privégegevens meesturen. Daardoor heeft het resetten van de code geen enkel nut.
'De meeste gebruikers hebben geen idee van de schaal waarop persoonlijke gegevens hun telefoon verlaten. Als consument weet je niet bij wie stukken van je identiteit belanden', zegt Serge Egelman, de Amerikaanse academicus die de apps voor de Tijd screende.
Een Belgische woordvoerder van Google zegt tegen De Tijd dat het bedrijf de applicatie-eigenaren op de hoogte gaat brengen van de overtredingen.
Apps van het besturingssysteem iOS van Apple zijn niet onderzocht.