Gedupeerden Travelbird wachten al tien maanden op geld van SGR
Klanten van de failliete reisorganisatie Travelbird wachten nog steeds op hun geld. Dat blijkt uit meerdere meldingen die binnenkwamen bij Radar. Travelbird ging in november 2018 failliet, maar klanten zouden via garantiefonds SGR hun geld terug kunnen krijgen. Toch wachten tal van klanten al maanden en laat SGR niks van zich horen.
Zo ook Tiemen Dinkeloo. Hij diende al in november 2018 een claim in. 'Het gaat om een bedrag van bijna 300 euro. Het is niet heel hoog, maar het gaat me om het principe', zegt hij. Dinkeloo heeft al meerdere keren contact met SGR opgenomen, zowel telefonisch als per mail, maar zonder succes. 'Ook heb ik al contact gehad met de AFM, ConsuWijzer en het Juridisch Loket, maar die zeggen allemaal dat ze niks kunnen doen.'
Op 23 maart 2019 besteedde Radar aandacht aan de problemen bij de SGR. Directeur Erik Jan Reuver verwachtte toen dat binnen zes weken 98 procent van alle lopende claims afgehandeld zouden zijn. Ook ging hij onderzoeken of de klantenservice consumenten beter kan informeren en of de SGR vaker updates kan versturen.
Nu zegt de SGR-directeur dat inmiddels 33.000 van 36.000 claims zijn afgehandeld. De overige claims hoopt hij in de komende weken af te handelen. 'De reden dat deze klachten nog niet afgehandeld zijn is dat deze mensen vaak met een creditcard betaald hebben en wij eerst een bevestiging moeten hebben dat de creditcard niet al de schade vergoed heeft.' De directeur benadrukt dat de SGR alle claims worden uitbetaald als alle informatie maar compleet is.