Korting scoren doe je zo
Ik hou niet van shoppen, maar ik hou er wel van om de laagste prijs voor een product te betalen. Zowel online als in de winkel. Want ik ben nou eenmaal een Nederlander en waarom zou je te veel betalen voor exact hetzelfde product? Maar het vergt wel wat tijd en energie: óf je moet goed zoeken óf het spel slim spelen. In deze column leg ik uit hoe ik korting scoor.
Wil je ook korting scoren? Bedenk dan allereerst: vergelijkingssites doen een hoop werk voor je. Zodra je weet welk product je wilt hebben, zoek je dat product op via sites als beslist.nl, kieskeurig.nl of tweakers.net. De vergelijkingssite zoekt vanzelf de goedkoopste webshop op voor dit product. Let er wel op dat je de betrouwbaarheid van de webshop even checkt: is de webshop bijvoorbeeld aangesloten bij een écht keurmerk, zoals Thuiswinkel Waarborg? En kun je positieve realistische recensies vinden over deze webshop? Soms komen er verzendkosten bij en heeft dat invloed op de uiteindelijke prijs.
Wat als je productnaam niet weet?
Soms is de productnaam of het modeltype niet duidelijk. Dat had ik bijvoorbeeld met een kapstok die ik wilde kopen, maar die geen naam bleek te hebben. Tóch wist ik diezelfde kapstok op een andere webshop voor 20 euro minder te scoren. Hoe? Ik kopieerde een deel van de beschrijving in Google en kwam zo bij een andere webshop uit. Ik gokte erop dat de beschrijving door de fabrikant was geschreven. Ter controle kopieerde ik de afbeelding van de kapstok en gooide die door de Google Image Search. Ook daarmee kwam ik bij de goedkopere webshop uit.
Check kortingscodes en nieuwsbriefkortingen
Verder valt het op dat je tegenwoordig bij een heleboel webshops, als je de site bezoekt, een banner in beeld krijgt: 'schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang 5% korting op je eerstvolgende aankoop'. Deze kortingscode vul je in vlak vóór je de bestelling definitief maakt. In een lampenwinkel waar ik meerdere bestellingen deed (niet in één keer), bleek de kortingscode eindeloos te werken! Dus ik kreeg telkens die 5% korting (niet slechts éénmalig). Of dit voor iedere webshop werkt, weet ik niet, maar het is in ieder geval het proberen waard. Je kunt ook diverse e-mailadressen gebruiken natuurlijk (en je daarna weer afmelden van de nieuwsbrief). Soms werkt dit niet, omdat je bijvoorbeeld je adresgegevens moet invullen.
Ook kan het zinvol zijn om te Googlen op kortingscode + naam winkel. Er zijn namelijk websites die kortingscodes verzamelen van veel webshops. Echter, vaak zijn ze al verlopen of zijn het al bekende kortingen. En soms is er überhaupt geen korting en blijkt het een wassen neus. Je moet er dus wel even geduld voor hebben, maar het kán lonen. Zo had ik dankzij deze truc van de week 35 euro korting te pakken op een schilderij.
Apps en folders
Tegenwoordig worden de klantenpasjes steeds vaker vervangen door apps. Aan de kassa scan je dus niet je pas, maar je app. Sommige winkels bieden ook persoonlijke kortingen op producten die jij vaak koopt. Afgezien van de privacykwestie kan dat erg handig zijn.
Ook de winkelfolder is in zo'n app te vinden. Toch hoef je niet van alle verschillende apps de folders door te nemen, want er zijn ook verzamelapps, zoals de zogeheten 'Alle Folders App'. Je kunt dan zoeken op een product of merk (bijvoorbeeld 'pannenset' of 'Tefal') en dan verschijnen vanzelf alle folderaanbiedingen van diverse winkels van dat product of merk. Je weet dus direct waar dat product op dat moment in de aanbieding is. Ook online heb je dat soort websites, zoals voordeelmuis.nl.
De 'normale' prijs bestaat niet altijd
Zo betaal ik voor mijn favoriete dagcrème nooit de gewone prijs van 22 euro per potje, want er is om de zoveel weken een aanbieding van 1 + 1 gratis. Dan bij de éne drogisterij en dan weer bij de andere. Je moet alleen de folders in de gaten houden! Hetzelfde geldt voor vrijwel álle verzorgingsproducten; ik kan me niet herinneren wanneer ik in de laatste jaren shampoo en conditioner en deodorant en noem maar op voor de 'normale' prijs heb gekocht.
Je kunt je ook serieus afvragen wat de 'normale prijs' is als er altijd een mogelijkheid is om de producten met korting te kopen. De Consumentenbond heeft hier wel eens onderzoek naar gedaan en het blijkt dat veel winkels zich schuldig maken aan nepaanbiedingen: de 'van-prijs' is dan nog nooit echt toegepast.
Vraag het personeel naar winkelacties
Ik wilde onlangs gordijnen bestellen bij de HEMA. De verkoper nam de tijd om mijn wensen door te nemen en toen we eenmaal zo ver waren om de bestelling door te voeren vroeg hij: wil je de gordijnen vandaag bestellen of liever maandag? Ik keek hem niet-begrijpend aan. Hij vervolgde: 'vanaf maandag krijg je de maakkosten gratis. En vandaag is het zaterdag en je bestelling gaat sowieso pas maandag de deur uit'. Je snapt dat die keuze héél snel gemaakt was. Ik zag op zijn scherm een notitie met aanbiedingen voor de komende weken en vroeg of er nog meer acties aan kwamen. Hij kon me vertellen dat een paar weken later weer een andere gordijnen-actie was. Het loont dus om het personeel naar acties te vragen!
Continu terugkerende acties
Zo haalde ik rolgordijnen bij de GAMMA, want die had die week 25% korting op maatwerk. Toen ik twee weken later nóg meer rolgordijnen nodig had, maar de actie bij GAMMA al voorbij was, ging ik speuren bij andere bouwmarkten. Bij de Praxis vertelde de medewerker op zondag, dat ik maar één nachtje hoefde te slapen voor hún actie zou ingaan van rolgordijnen op maatwerk. Dat scheelde maar liefst 30%. Hij vertelde ook dat er bijna altijd wel diverse acties zijn van raamdecoratie. Oftewel, als je niet al te veel haast hebt, dan loont het om even te wachten en alle bouwmarkten te checken op acties.
Dat geldt voor een heleboel bouwmarktproducten, zoals ook voor verf. Deze moet je eigenlijk nooit voor de gewone prijs kopen, want er is áltijd wel ergens een kortingsactie op verf te vinden. Google is je grootste vriend!
Gewoon korting vrágen, en /of afdingen
Vergeet tot slot niet dat je een hoop voor elkaar kunt krijgen door simpelweg om korting te vragen in de winkel. Zo had ik door mijn verhuizing echt heel veel huishoudelijke apparaten nodig: wasmachine, droger, stofzuiger, tv, koffieapparaat, waterkoker, et cetera. Ik wilde alles in één keer kopen bij de MediaMarkt, wel zo makkelijk. Ik ging de nodige afdelingen af om te vragen wat er mogelijk was qua korting. Ik kocht immers héél veel tegelijk. Eén verkoper was niet onder de indruk, 'want er zijn ook klanten die in één keer voor tienduizend euro komen kopen'. Maar ik gaf me niet zo snel gewonnen, want ik had eerder al ondervonden dat er best een en ander te onderhandelen valt - zie mijn column met tips hierover:
Afdingen kun je leren!
Ik liet mij vertellen dat de MediaMarkt werkt met digitale prijsbordjes; zo wordt de concurrentie online automatisch bijgehouden en de prijs wordt daarop aangepast. Het kan dus zijn dat een wasmachine de ene dag goedkoper is dan de andere. Ze claimen dus sowieso al de goedkoopste te zijn. Om een lang verhaal kort te maken: ik kreeg alles bij elkaar ongeveer tien procent korting. Van de ene afdeling iets meer dan van de andere. Het had allemaal met 'marges' te maken, zo lieten de verkopers geheimzinnig doorschemeren. Maar ik was er blij mee!
Mocht jij ook goed zijn in het scoren van korting, laat je tip dan achter in de comments!