'Meer regels nodig tegen smartphonegebruik in werkverkeer'
Het bedrijfsleven moet vaker regels opstellen en naleven voor het appgedrag van werknemers die met de auto onderweg zijn, melden Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) na onderzoek. Ruim een derde van de werkgevers (35 procent) heeft geen afspraken gemaakt over het smartphonegedrag. Zij verwachten van hun werknemers dat ze binnen 30 minuten reageren op een oproep of berichtje.
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) geeft maandag het startsein voor een nieuwe campagne gericht op werkgevers, die aan het bel- en appgedrag onderweg een einde moet maken. Deze campagne met de naam 'MONO-zakelijk' maakt deel uit van het streven om het smartphonegebruik omwille van de verkeersveiligheid te beperken.
Lees ook: ANWB moedigt kinderen aan om appende ouders in het verkeer te corrigeren
Van Nieuwenhuizen lanceert de nieuwe campagne bij het verdeelcentrum van online supermarkt Picnic. Doel is dat alle bedrijven afspraken met hun personeel maken over veilig smartphonegebruik.