Rabobank wil geen nieuwe klanten uit betaald voetbal om frauderisico's
De Rabobank neemt geen nieuwe klanten meer aan vanuit het betaalde voetbal. Dit bevestigt een woordvoerder van de bank aan NU.nl na berichtgeving van NRC Handelsblad.
De bank haalt een onderzoek van toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) aan dat profclubs een verhoogd risico op witwassen, corruptie en fraude met zich meebrengen.
DNB schreef toen ook dat banken meer konden doen om integriteitsrisico's bij klanten uit de voetbalsport te beperken.
Op dit moment heeft al 80 procent van de profclubs een rekening bij de bank. De woordvoerder van Rabobank vertelt dat als bij de bestaande klanten integriteitsschendingen worden vastgesteld, een "afscheidstraject" kan worden ingesteld. Of dit nu al plaatsvindt, kan de bank niet zeggen.
Meer inzet op klantenrisico's
De bank startte in de zomer met het strengere beleid dat voortkomt uit verdere maatregelen die de hele sector neemt om klanten te controleren op bijvoorbeeld witwassen, corruptie en fraude. Na de flinke boete voor ING van vorig jaar nemen banken veel meer maatregelen om fraude te voorkomen.
De voorlichter benadrukt dan ook dat het beleid voor betaald voetbalorganisaties (BVO's) niet anders is dan voor andere klanten.
Volgens NRC gebruikt Rabobank de huidige relaties soms ook om clubs bij te sturen. Zo zou bij Roda JC en FC den Bosch zijn gedreigd met het opzeggen van de bankrekening toen omstreden buitenlandse investeerders zich meldden voor een overname.