'Cybercriminelen richten zich op ABN AMRO'
De kans is groot dat cybercriminelen zich de komende tijd gaan richten op klanten van ABN AMRO. Daarvoor waarschuwt Betaalvereniging Nederland nu de bank het hele klantenbestand opnieuw moet controleren, schrijft De Telegraaf.
De Betaalvereniging noemt het ’heel waarschijnlijk’ dat fraudeurs gaan inspelen op het bericht dat ABN AMRO alle vijf miljoen particuliere klanten opnieuw moet controleren. 'Elk nieuwtje van banken of de aankondiging van nieuwe bankdiensten leidt tot nieuwe mailtjes of telefoontjes waarin naar privégegevens wordt gevist', benadrukt woordvoerder Berend Jan Beugel.
Lees meer: ABN AMRO moet alle klanten doorlichten op witwassen
Geef nooit je pincode af
Dat ABN AMRO door toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) is opgedragen het hele klantenbestand door te lichten om witwaspraktijken te voorkomen, lijkt een prima gelegenheid om nietsvermoedende klanten van de bank erin te luizen. De alarmbellen moeten volgens Beugel afgaan als er gevraagd wordt om pincodes of het opsturen van een betaalpas of kopie van het paspoort: 'Een bankmedewerker zal hier nooit om vragen.'
Hoe herken je een phishingmail?
Criminelen vragen soms je privégegevens via de mail. Hoe weet je of je te maken hebt met zo'n phishingmail? Radar zet kenmerken voor je op een rij.