Wat is de beste fietsnavigatie?
We hebben vier manieren voor fietsnavigatie getest, van een fietscomputertje dat vertelt welke route de snelste is en intussen je hartslag meet, tot een slim horloge dat gaat trillen als je rechtsaf moet.
Een artikel uit ons magazine RADAR+
Als je een fietstocht gaat maken wil je natuurlijk over leuke weggetjes fietsen en de grote wegen mijden. Daar kun je wel wat navigatie bij gebruiken. En dan heb je weer heel andere navigatie nodig dan als je ergens met de auto heenrijdt of gaat wandelen. Voor fietsnavigatie wordt gebruikgemaakt van een combinatie van fietskaarten en de standaard wegenkaarten. Fietsers hebben behoefte aan twee verschillende soorten fietsroutes, namelijk die van A naar A en die van A naar B.
Van A naar A
Van A naar A is, je raadt het al, een rondje. Of liever gezegd: een fietstochtje, een tourrit. Dat kan een sportieve rit zijn op de racefiets, waarbij van tevoren een heel parcours moet worden uitgezet. Daarbij worden navigatiesystemen eigenlijk meer gebruikt voor het meten van je activiteit en prestaties van de rit en niet perse voor het navigeren.
Voor pleziertochtjes kom je met zogeheten fietsknooppunten al een heel eind. Deze worden langs de weg duidelijk aangegeven op witte bordjes met een groene rand. Van tevoren kun je de route tussen de knooppunten bepalen of laten bepalen op verschillende websites, zoals die van de Fietsersbond, route.nl, Nederland Fietsland en de ANWB. Je kunt de hele route gemakkelijk op een briefje in je telefoon noteren als een cijfervolgorde. Bijvoorbeeld dit mooie fietstochtje in Flevoland: 61>47>75>37>87>21>61. Wil je niet gebruikmaken van de knooppunten maar meer je eigen route bepalen, wil je een specifieke plaats aandoen, of wil je de route op een kaart volgen, dan kan fietsnavigatie goed van pas komen.
Van A naar B
Er zijn ook routes met een begin- en eindpunt. In dit geval niet de bekende routes voor boodschappen of woonwerkverkeer, maar die je eenmalig naar een onbekende plek brengen. Dit kan een toeristische route zijn die je volgt op een fietsvakantie of tijdens een fietsweekend. Het kunnen ook routes zijn in een stad waarbij je gebruikmaakt van een ov-fiets, huurfiets of een meegenomen (vouw)fiets. Hiervoor worden heel andere eisen aan je route gesteld: je wilt misschien zo snel mogelijk van A naar B met een planner die rekening houdt met fietspaden. Ook aan de manier van navigeren stel je dan andere eisen. Je laat het apparaat namelijk niet aan je fiets zitten, maar bevestigt hem er tijdelijk op.
De test: de beste manier van fietsnavigatie
We hebben voor deze test geen vergelijking gemaakt van verschillende navigatie-apparaten, maar een vergelijking van de verschillende manieren om al fietsend te navigeren. Elke manier heeft namelijk voor- en nadelen, naar gelang het soort fietsroutes dat je kiest.
Fietscomputer
De fietscomputer geeft tegenwoordig meer aan dan hoe hard je fietst en hoeveel kilometers je hebt afgelegd. De functies van dit computertje zijn enorm uitgebreid. Hij lijkt dan ook een beetje op een flinke smartphone, inclusief aanraakscherm en navigatie. Wij hebben de Mio Cyclo 605 HC getest. Die heeft zelfs wifi en bluetooth en kan verbinding maken met een hartslagsensor die je met een band om je borstkas bevestigt. Wij hebben slechts de navigatie van de Mio aan de tand gevoeld en de ervaring is hetzelfde als met de navigatie in de auto: een pijltje toont op de kaart de route en hoe je moet rijden. In plaats van een stem hoor je af en toe een piepje wanneer je ergens moet afslaan.
Geschikt voor:
Tourritjes en als je de weg niet wil kwijtraken. Je kunt van tevoren de routes al uitstippelen en sommige websites geven de mogelijkheid de route als een GPX-bestand te downloaden en over te zetten in de fietscomputer. Aangezien de houder van het apparaat permanent op je stuur is bevestigd, is hij niet ideaal om mee te nemen bij een huurfiets.