Risicobelegger is zijn geld kwijt
Een consument die willens en wetens risico neemt door te beleggen in onbetrouwbare financiële producten en uiteindelijk zijn inleg kwijtraakt, heeft dat aan zichzelf te wijten. Dat oordeelde de geschillencommissie van financieel klachteninstituut Kifid in een zaak waarbij een gedupeerde consument probeerde zijn creditcardmaatschappij verantwoordelijk te houden voor geleden schade.
De consument belegde via twee internationale handelsplatforms in binaire opties voor ruim 23.500 euro. Na enige tijd bleken de handelsplatforms niet meer beschikbaar en bereikbaar. Volgens de klager had zijn creditcardmaatschappij ICS hem moeten waarschuwen voor de onbetrouwbaarheid van de platforms en voor de risico's die kleven aan de transacties. Hij eiste een vergoeding. Ook deed hij aangifte van fraude tegen beide handelsplatforms bij de politie.
Consument voerde betalingen zelf uit
Het Kifid ging niet mee in die klacht. Alle betaalopdrachten zijn volgens Kifid door de consument met zijn creditcard uitgevoerd en met zijn veiligheidscodes geautoriseerd. Voor ICS was niet duidelijk dat de betalingen bedoeld waren voor de handel in binaire opties.
Soortgelijke klachten
Bij Kifid zijn soortgelijke klachten nog in behandeling. Het klachteninstituut beoordeelt iedere klacht afzonderlijk, maar zal niet afwijken van de nu uiteengezette lijn.
Zorgplicht voor creditcardmaatschappij
In een persbericht brengt Kifid naar buiten dat creditcardmaatschappijen een maatschappelijke rol hebben die een bijzondere zorgplicht met zich meebrengt. Hoever die zorgplicht gaat, is volgens Kifid afhankelijk van de specifieke omstandigheden van elke situatie. In deze zaak mag de consument van de betaaldienstverlener verwachten dat er gezorgd wordt voor een juiste uitvoering van de betaalopdrachten. De creditcardmaatschappij is niet verplicht onderzoek te doen naar de betaalopdrachten, tenzij deze bekend is met 'gevaar' dat aan een bepaalde transactie verbonden is.