Let op: internetoplichters sturen nepmail KPN
Internetoplichters sturen een valse e-mail rond naar KPN-klanten. In de mail staat dat een klant een betalingsachterstand heeft, met het verzoek om het openstaande bedrag zo spoedig mogelijk te betalen.
KPN zou op basis van een controle van hun administratie geconstateerd hebben dat er een betalingsachterstand is ontstaan. Vervolgens staat in de mail dat het door de klant opgegeven rekeningnummer voor de automatische incasso onjuist is.
In de mail staat een link waarmee KPN-klanten 'veilig' het openstaande bedrag via IDEAL zouden kunnen betalen. KPN waarschuwt op hun website voor deze valse e-mail.
Let op: deze link is inmiddels offline gehaald, maar oplichters maken continue dit soort valse websites na. Wees alert!
Controleer of je een phishingmail hebt
Heb je een mail van KPN ontvangen? Zo controleer je of deze écht van KPN is:
De afzender moet altijd @kpn.com zijn.
Als je met je muis over de links gaat zonder te klikken, moet er tekst verschijnen.
De links moeten altijd verwijzen naar een kpn.com-pagina.
Een bijlage is altijd een pdf-bestand.
Voldoet jouw e-mail niet aan een of meer van deze punten? Verwijder dan direct de mail.
'We proberen nepmails tijdig op te sporen'
KPN laat weten dat hun klanten veel valse e-mails binnenkrijgen, zogenaamde phishing e-mails. Deze e-mails lijken afkomstig van KPN, maar internetoplichters proberen hiermee je persoonlijke gegevens te stelen of geld te laten overmaken. ‘We proberen phishing te voorkomen. Zo sporen we phishingmails en nepsites op en halen we deze uit de lucht. Helaas kunnen we niet alles voor zijn.’
Hoe herken je een neppe mail?
Hoe weet je of je te maken hebt met een phishingmail? Radar zet kenmerken voor je op een rij