Te hoge kadasterkosten? Vraag ze terug, zegt VEH
Vereniging Eigen Huis (VEH) roept huizenbezitters die de afgelopen jaren een woning kochten of verkochten op om bij hun notaris na te gaan of zij niet te hoge kadasterkosten hebben betaald. Het gaat om het inschrijven van een nieuwe hypotheek- en koopakte, en het doorhalen van een oude hypotheek-inschrijving.
Notarissen krijgen vaak een korting op het standaardtarief van het Kadaster en zijn verplicht deze door te geven aan hun cliënten. Volgens de Kamer was het voor het Notariaat 'geenszins ongebruikelijk' dat notarissen de korting in eigen zak staken en werd dit 'breed toegepast'. Toch legde de Kamer in een zaak daarover geen straf op.
'Te hoge kadasterkosten terugbetalen'
Nico Stolwijk, manager belangenbehartiging bij VEH, vindt dat alle notarissen die kortingen voor zichzelf hielden deze aan hun cliënten moeten terugbetalen. Ook de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) en het Bureau financieel Toezicht (BFT) vinden dat te hoge kadasterkosten terugbetaald moeten worden.
Huiseigenaren kunnen hun notaris middels een modelbrief vragen of de juiste bedragen in rekening zijn gebracht en verzoeken om eventueel te veel in rekening gebrachte bedragen terug te betalen. De modelbrief vind je hier.
Vraag een offerte
Voor mensen die een huis willen kopen is het belangrijk om aan hun notaris te vragen om een heldere offerte en ook waarom de akte niet via KIK kan worden ingeschreven als de notaris het hoge inschrijvingstarief hanteert. Zo'n 80 procent van de notariskantoren maakt gebruik van KIK. Ruim 40 procent van alle koop- en hypotheekakten wordt via KIK bij het Kadaster ingeschreven.