Product retourneren: welke gegevens mag winkel van je vragen?
Je koopt een product in een winkel en als je het wil retourneren, wil de winkel ineens heel veel persoonlijke gegevens van je hebben. Mogen ze daar naar vragen?
Marion Potuijt kocht voor acht euro een paar regenlaarsjes. Toen ze de laarsjes wilde retourneren bij kledingwinkel KiK in Den Haag moest ze haar voornaam, achternaam, adres, huisnummer, postcode, woonplaats en handtekening afgeven. Ze vroeg waar de winkel het voor nodig had. KiK: om u te kunnen terugbetalen. 'Hoe zit dat volgens de AVG?', vraagt Marion zich af? Marion vertelt dat haar niet is verteld hoe en hoe lang haar gegevens bewaard worden en wat ermee gedaan wordt.
De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) bestaat sinds 25 mei 2018. Els Doornhein, privacy-advocaat van De Vos & Partners, legt uit dat het vragen naar naw-gegevens (naam, adres, woonplaats) een verwerking van persoonsgegevens is en onder de AVG valt. 'Je mag als winkel niet meer persoonsgegevens gebruiken dan je strikt nodig hebt om je doel te halen. Een winkel mag dus ook niet meer vragen dan ze nodig hebben.' Doornhein: 'Naam, handtekening en telefoonnummer zou voldoende moeten zijn'.
Fraudebestrijding
Doornhein zegt dat de winkel wel een gerechtvaardigd belang kan hebben, bijvoorbeeld de bestrijding van fraude. Consumenten mogen weigeren om persoonsgegevens op te geven. 'Marion heeft het recht om bezwaar te maken op grond van artikel 21 lid 1 van de AVG. Het lastige is dat mevrouw haar geld dan niet meteen krijgt.'
Winkels moeten expliciet en goed informeren. 'Daar is niet aan voldaan. Marion heeft geen idee wat ze willen.' Aangezien er anoniem (contante betaling) is gekocht, zou je ook anoniem moeten kunnen retourneren, zegt Doornhein. 'Haar gegevens mogen ook niet gebruikt worden voor een ander doel, bijvoorbeeld marketing. Marion heeft geen informatie hierover gekregen.'
Reactie KiK
In een reactie laat KiK weten dat consumenten kunnen ruilen zonder discussie. Het retourformulier in de winkel is vrijwillig en hoeft niet ingevuld te worden. De gegevens worden volgens KiK gevraagd om fraude te voorkomen en uiterlijk binnen twee jaar vernietigd. Woordvoerder David-Alexander Philipoom: 'Kiest een klant ervoor het formulier niet in te vullen, dan zal de klant alsnog het geld retour ontvangen. In elke vestiging van KiK is een poster geplaatst waarop duidelijk is aangegeven welke rechten onze klanten hebben ten aanzien van door hen ter beschikking gestelde gegevens'.
Philipoom zegt medewerkers erop aan te spreken dat het formulier vrijwillig in te vullen is.