Onderhoudsvrije elektrische auto’s probleem voor garages
Elektrische auto’s zijn naast razend populair, ook nagenoeg onderhoudsvrij. Autobedrijven vragen zich af hoe ze in de toekomst nog geld kunnen verdienen.
Garagehouder André Renses zegt tegen het AD dat een grote beurt aan een elektrische auto nog geen kwart van de tijd kost die het onderhoud van een benzineauto nodig heeft. ‘Je kunt erop wachten met een kop koffie.’
Minder showrooms
Volgens Renses heeft een Tesla bijvoorbeeld heeft maar om de 80.000 kilometer een ‘beurt’ nodig en doet het bedrijf niet aan veel showrooms. Aanschaffen gaat via het internet. Renses denkt dat andere automerken volgen. ‘Over tien jaar zullen de grote landelijke dealers nog showrooms hebben, maar geen idee waar de kleine zelfstandige dealer zijn boterham mee gaat verdienen’, zegt hij tegen het AD.
Elektrische auto's mogen dan wel razend populair zijn, nog niet iedereen is overtuigd van de verminderde milieubelasting. Radar besteedde aandacht aan onder andere het verbruik en de accu's van elektrische auto's. Lees er meer over in het artikel onder de link:
Zijn elektrische auto's wel zo milieuvriendelijk?
Nauwelijks onderhoud
Brancheorganisatie Bovag voorziet voor afwachtende bedrijven de komende tien jaar een daling in de omzet van 31 procent. ‘Er is nauwelijks onderhoud aan elektrische auto's’, aldus Bovag tegen het AD. ‘Er gaat geen druppel olie in, er is zijn veel minder bewegende onderdelen, geen koelvloeistof, de remmen slijten nauwelijks, niets van dat alles. Alleen de banden slijten sneller vanwege de zware accu’s en het forse vermogen van de elektrische auto’s.’
Alternatieve verdienmodellen
Autobedrijven zullen ook gaan zoeken naar alternatieve verdienmodellen, want in de garage wordt het niet meer verdiend. Een gemiddelde automobilist besteedt nu zo’n 520 euro per jaar aan onderhoud. De incidentele onderhoudsbeurt van een elektrische auto is volgens Bovag niet duurder dan 165 tot 300 euro.