Webwinkels niet verplicht om telefoonnummers aan klanten te geven
Webwinkels als Amazon zijn niet in alle gevallen verplicht om een telefoonnummer aan klanten te geven. Wel moeten e-commerceplatforms 'rechtstreekse en efficiënte communicatie' met klanten mogelijk maken, bijvoorbeeld via e-mail, een chatfunctie of terugbeloptie. Dat heeft het Europees Hof van Justitie bepaald.
Om consumenten te beschermen is het van fundamenteel belang dat de klanten snel contact kunnen opnemen, aldus het hof. Informatie hierover moet begrijpelijk en toegankelijk zijn. Maar om de verkoper een onvoorwaardelijke verplichting op te leggen om een telefoonnummer te verstrekken is 'onevenredig', oordelen de rechters, die daarmee de vrijheid van ondernemerschap beschermen.
Klachten van consumentenorganisaties
Het Duitse Bundesgerichtshof had de kwestie voorgelegd aan het EU-hof na klachten van consumentenorganisaties. Die hadden aangevoerd dat de Amazon niet aan de vereisten voldoet, omdat klanten allerlei stappen moeten zetten om contact te krijgen met iemand van het bedrijf.
Volgens de Duitse wetgeving moet een online verkoper in elk geval een telefoonnummer beschikbaar stellen. Dat is echter in strijd met de Europese richtlijn voor consumentenrechten, aldus het hof in Luxemburg.