Goedlopende webshops openen fysieke winkels
Staat de winkelstraat straks vol met leegstaande panden door het omvallen van winkels als V&D en Invito? Niets is minder waar: goedlopende webwinkels vinden de weg naar de winkelstraat.
Deze week hebben webbedrijven Neckermann en Coolblue aangegeven fysieke winkels te gaan openen. De keuze van webwinkels om fysieke winkels te openen is volgens directeur Hans Van Tellingen van winkelonderzoeksbedrijf Strabo logisch, want webwinkels hebben te maken met hoge kosten voor hun logistiek. In een stenen winkel heb je als bedrijf geen verplichting om gratis te bezorgen of gratis te retourneren.
Toegevoegde waarde
De directeur van Coolblue, Pieter Zwart, vindt dat een fysieke winkel ook een toegevoegde waarde heeft voor de consument, namelijk de extra service. ‘Wij openen winkels omdat we er een deel van onze klanten blij mee maken. Namelijk de groep klanten die eerst het basgeluid van een speaker wil horen voor ze hem kopen. Bepaalde klanten willen oog in oog met een verkoper staan voor advies.’