Maakt AI productiever? 77% werknemers zegt van niet
AI moet werknemers efficiënter maken, maar een grote meerderheid zegt dat de technologie net het tegenovergestelde doet.
Artificiële intelligentie wordt dikwijls geprezen: de technologie zou werknemers efficiënter maken, en kan ervoor zorgen dat er meer werk verricht wordt binnen eenzelfde tijd. Onderzoek wijst uit dat een succesvolle adoptie van AI een flinke impact kan hebben op de economie. Implement Consulting Group schat dat AI de komende 10 jaar een impact van 9% op het BBP zal hebben. Bij zo’n bevindingen hoort wel een kanttekening, vinden onderzoekers van het Upwork Research Institute.
Vanuit dat onderzoeksinstituut werd een enquête georganiseerd bij 2500 werknemers uit de VS, het VK, Australië en Canada. Ongeveer de helft van de respondenten zijn leidinggevenden binnen hun bedrijf. Ongeveer driekwart van de respondenten heeft een fulltime job, terwijl de overige 25% aan de slag is als freelancer. Zoals het voor een degelijke steekproef hoort, zijn verschillende genders en leeftijdsgroepen vertegenwoordigd in de survey.
Mogelijkheden worden erkend
Uit het onderzoek blijkt dat leidinggevenden én werknemers mogelijkheden zien in AI. Bij leidinggevenden uit zich dat vooral in hogere verwachtingen. Ze verwachten dat werknemers AI-tools gebruiken om meer verantwoordelijkheden op te kunnen nemen, meer efficiënt te werken en zodoende ook hun output te vergroten. Werknemers delen die optimistische kijk op AI in 65 percent van de gevallen, maar het onderzoek toont ook aan dat er een keerzijde aan die medaille is.
Volgens de resultaten van de survey kampt 71% van de werknemers met een burn-out. Ongeveer 65% zegt dat ze de verwachtingen van managers en leidinggevenden niet kunnen bijbenen. Hoewel werknemers dus positief zijn over AI, vertaalt zich dat in de praktijk niet tot een positieve ervaring op de werkvloer.
Hoe dat komt? 47% van de werknemers halen aan dat ze geen idee hebben op welke manier ze AI kunnen inzetten om productiever te worden. Heel wat werknemers duiden aan dat het controleren van AI-content veel tijd in beslag neemt, en bijna een kwart van de werknemers zegt dat ze nog moeten leren om met die systemen te werken. De uitkomst: 77% van de werknemers zegt dat AI hen net minder productief maakt. 38% zegt zelfs overwelmd te zijn door de technologie.
Training nodig
Er is dus een discrepantie tussen wat leidinggevenden verwachten en wat werknemers kunnen bieden met AI. De onderzoekers komen meteen met een mogelijke verklaring voor dat verschil: 96% van de leidinggevenden zegt dat AI de productiviteit kan verhogen, maar slechts 26% traint de werknemers daarvoor. Een schamele 13% van de leidinggevenden zegt bovendien dat hun AI-strategie goed geïmplementeerd is.
AI is dan ook geen magische boost voor de productiviteit. Kelly Monahan, managing director van het Upwork-onderzoeksinstituut, stipt aan dat er een mismatch is tussen de nieuwe technologie en verouderde werkomgevingen. Dat zou ervoor zorgen dat verwachte productiviteitsboost niet volledig gehaald wordt.
Er is wel een lichtpuntje volgens Upwork: freelancers voelen zich over het algemeen meer “AI-ready”, volgens het onderzoek. De mogelijkheid bestaat dat zij, tussen opdrachten, meer de tijd nemen om met de technologie te leren werken. Dat Upwork, het bedrijf waar het onderzoeksinstituut uit voortsproot, een platform is om freelancers te vinden, kan eveneens meespelen in die vaststelling.