TikTok maakt eigen influencers met AI om reclame te maken
Virtuele influencers die producten aanprijzen? Bij TikTok lijkt het werkelijkheid te gaan worden, al wordt dat een flinke evenwichtsoefening.
In de toekomst zullen advertenties steeds vaker met behulp van AI gemaakt worden. Generatieve AI-tools die reclameboodschappen kunnen genereren en programma’s die helpen om beelden te genereren, maken het makkelijk om dat in een handomdraai te doen. Ook TikTok kijkt naar AI om advertenties te maken, al houden ze er wel andere ideeën op na dan bijvoorbeeld Meta.
Waar Meta AI zou inzetten om klassieke reclameboodschappen te maken, gooit TikTok het over een andere boeg. Bij de kortefilmpjesapp verkennen ze de mogelijkheid om AI-influencers te maken. Dat zijn geen influencers die hun publiek bekend maken met AI, maar virtuele personages die het sociale medium zelf ontwerpt. Die virtuele AI-avatars kunnen daarna een script aflezen, waarmee ze je proberen overhalen om iets te kopen. Zo’n script kunnen adverteerders en verkopers genereren met behulp van AI. Op die manier hoopt het sociale medium de verkoop in de TikTok Shop een duwtje in de rug te geven.
The Information bericht dat TikTok de functie al langer test, maar dat ze nog niet klaar is voor een release. Het werk aan de AI-avatars blijkt voorlopig wel niet echt vruchten af te werpen. Cijfers tonen aan dat menselijke influencers veel succesvoller zijn in het overhalen van potentiële kopers. Toch zou dat de komst van het AI-systeem niet tegenhouden: bij de socialemedia-app zijn ze ervan overtuigd dat de AI-influencers een goede toevoeging voor het platform zouden zijn.
AI versus echte TikTokkers
De vraag is hoe dit precies gaat werken. Momenteel verdienen heel wat TikTok-influencers geld met merkdeals. Zij krijgen geld van een merk, en in ruil daarvoor prijzen ze de producten aan. De vraag is of TikTok met de AI-influencers niet onder de duiven van zijn gebruikers schiet. Heel wat influencers klagen namelijk dat ze te weinig geld verdienen op het platform. Dat probleem zal enkel erger worden als TikTok zelf influencers creëert. Kortom: voor moederbedrijf ByteDance wordt het een heuze evenwichtsoefening tussen de eigen, commerciële belangen en die van gebruikers.