Kuo: Apple boekt succes met Vision Pro-voorverkoop
Apple-analist Ming-Chi Kuo stelt dat de voorverkoop van de Vision Pro XR-bril “succesvol” is verlopen. De vraag is of Apple dat succes kan vasthouden.
Het eerste weekend van de voorverkoop was goed voor 160.000 tot 180.000 verkopen van de Vision Pro XR-bril, schrijft de analist. Volgens Kuo ligt dit binnen de lijn der verwachting. Met de verkopen is de levertijd ook flink opgelopen. Wie de Vision Pro wil kopen, krijgt te maken met een levertijd van vijf tot zeven weken. De toename van de levertijd zou inmiddels echter zijn gestabiliseerd, meldt de analist.
“De verzendtijden bleven 48 uur na het openen van de pre-orders onveranderd. Het geeft aan dat de vraag snel kan afnemen nadat de kerngebruikers hun bestellingen hebben geplaatst”, klinkt het. Kuo vergelijkt de levertijden van de Apple Vision Pro daarbij met Apples iPhone-reeks. Voor die toestellen geldt dat de levertijd ook 24 of 48 uur na de start van de verkoop blijft toenemen. Dat de toename is gestabiliseerd, wijst mogelijk op het terugvallen van de vraag naar de XR-bril.
500.000 Vision Pro-brillen
Wel stelt de analist dat de vraag “hoger is dan geanticipeerd”, en dat productiepartner Luxshare overuren zal draaien om dit bij te benen. Tegelijkertijd werkt het bedrijf aan de nodige optimalisaties van zijn productieproces. Hierdoor zou Apple meer Vision Pro-headsets aan de consument kunnen leveren. Kuo verwacht alvast dat Apple dit jaar 500.000 exemplaren kan leveren.
Sony, dat de schermen voor de Vision Pro levert, blijft voorlopig eveneens een van de beperkende factoren. De Japanse technologiegigant kan slechts enkele honderdduizend schermen per jaar aan Apple leveren. Tijd zal moeten uitwijzen of Sony dit productievolume kan opvoeren. Als Apple ook in andere markten zijn XR-serie wil aanbieden, is dat zeker en vast een vereiste. Uiteraard zou het Amerikaanse bedrijf daarvoor ook kunnen aankloppen bij andere schermleveranciers, zoals Samsung of LG.
Netflix, Spotify en YouTube
In hoeverre Apple zijn succes kan voortzetten is ook afhankelijk van het app-aanbod. Duidelijk is dat Netflix, Spotify en YouTube geen apps aanbieden. Ze hebben daar expliciet voor gekozen: standaard zijn de iPad-apps van de App Store beschikbaar op visionOS. Dat ze daartoe hebben besloten is onder meer het gevolg van slechte verstandhoudingen met Apple.