VanMoof sluit boeken met 144 miljoen euro schuld
Fietsfabrikant VanMoof had bij zijn faillissement in juli 143,8 miljoen euro schuld. Het overgrote deel van die schuld stond uit bij financiers.
VanMoof sloot in juli na jaren van financieel gesteggel de boeken. De Nederlandse fietsfabrikant kon niet voorzien in het benodigde kapitaal om een gezonde bedrijfsvoering mogelijk te maken. Die stap volgde op maanden van geruchten van financiële moeilijkheden en leveringsproblemen. In januari – zes maanden voor het faillissement – raakte al bekend dat VanMoof in 2021 zo’n 77,8 miljoen euro verlies leed. Dat verlies drukt nu ook door in de faillissementsdocumentatie.
Volgens het Financieele Dagblad (FD) dienden curatoren die documenten reeds in bij de rechtbank in New York. Daaruit blijkt nu dat VanMoof zijn boeken sluit met een schuld van 143,8 miljoen euro. Het gros van dat bedrag komt toe aan investeerders: 77,9 miljoen euro. Ook leveranciers hadden op het einde nog een (fors) appeltje met VanMoof te schillen, met een schuld van 50,6 miljoen euro. De fietsfabrikant had tot slot 15,3 miljoen uitstaan bij de fiscus.
De documenten geven ook opheldering over VanMoofs inzet om een faillissement te voorkomen. De fietsfabrikant zou ‘tot zeer recent’ financierings- en overnameopties hebben uitgewerkt. Daar kwam echter niets van terecht. Hierdoor was het faillissement onvermijdelijk.
Durfkapitaal TriplePoint
TriplePoint was daarmee meteen het laatste bedrijf dat investeerde in de e-bikefabrikant. Begin dit jaar zou de Amerikaanse durfinvesteerder nog 5,23 miljoen dollar in de fabrikant hebben gestoken. VanMoof had nochtans gehoopt minstens 30 tot 40 miljoen euro op te halen.
Nu het bedrijf failliet is, zijn alle ogen gevestigd op een mogelijke doorstart. Over zo’n doorstart zijn tot op heden geen concrete details bekend. Wel zou McLaren-dochter Lavoie in verregaande gesprekken zijn voor zo’n doorstart. Een eerder bod van Micromobility.com zou intussen zijn afgeketst. Geïnteresseerden kunnen ten laatste vandaag een bod uitbrengen.