LG voegt advertenties toe aan webOS-televisies
LG wil zich meer focussen op zijn webOS-software. Onderdeel daarvan is dat LG meer advertenties wil tonen op zijn OLED en QNED-tv's.
LG lijkt stilaan meer focus te willen leggen op de software die het meelevert op zijn tv’s, webOS. Dat besturingssysteem moet als basis dienen voor LG’s ‘smart life solution company’-toekomst, vertelde LG Electronics-CEO William Cho tijdens een toespraak in Zuid-Korea. Volgens Cho is de wijziging van het businessmodel nodig om blijvend inkomsten te genereren. Daarvoor stapt het nu dus over naar een ‘platform-gebaseerd servicemodel’, dat continu inkomsten genereert.
Advertenties op LG-tv’s
Binnen dat model wil LG meer content, diensten en advertenties aanbieden. Zulke advertenties wil het merk aanbieden op onder meer zijn OLED en QNED-tv’s. “Het bedrijf is van plan zijn tv-businessportfolio om te vormen tot een ‘media- en entertainmentserviceprovider’ door inhoud, diensten en advertenties uit te breiden in producten, waaronder LG OLED- en LG QNED-tv’s, die een gedifferentieerd concurrentievermogen hebben”, kondigt LG deze week aan.
Het bedrijf zegt de plannen ‘eind dit jaar’ te willen doorvoeren. Voor de genoemde strategie zegt LG 1 biljoen KWR, gelijk aan zo’n 705,7 miljoen euro, te investeren in zijn televisietak. Dat geld zet LG in om de groei van LG Channels – een gratis streamingsdienst met advertenties – te stuwen. LG zegt de voorbije maanden al een flinke groei te hebben gerealiseerd. Vorig jaar stond het aantal gebruikers van Channels nog op 20 miljoen in 25 landen. Intussen is dat gegroeid naar 48 miljoen gebruikers in 29 landen.
WebOS voor andere televisiemerken
LG’s investering zou niet enkel zitten in de aangeboden diensten. Het merk wil ook de strijd aangaan met televisieplatformen van andere merken. WebOS moet straks namelijk ook beschikbaar zijn voor televisies van andere merken. “Om kwantitatieve groei te realiseren, gaat LG klantcontactpunten uitbreiden door het aanbod van het webOS-platform voor externe tv-merken te vergroten en de toepassing van webOS uit te breiden naar andere productgroepen”, onderstreept de tv-fabrikant.
LG is alvast niet het eerste merk dat deze richting uitgaat. Ook Amazon en Roku bieden steeds meer gratis diensten aan met geïntegreerde advertenties. Bovendien tonen zowel Samsung als Google ads op hun tv-platformen, Tizen en Google TV.