Recente Outlook- en OneDrive-pannes veroorzaakt door DDOS-aanvallen
De pannes bij Microsoft Outlook en OneDrive van eerder deze maand werden veroorzaakt door DDOS-aanvallen, zo laat de techreus weten na onderzoek.
Begin juni had ‘Anonymous Sudan’ de verantwoordelijkheid opgeëist voor de technische problemen bij Outlook, OneDrive en nog enkele andere Microsoft-diensten. Microsoft deelde aanvankelijk weinig info over het incident, maar The Verge spotte een blogpost waarin Microsoft aangeeft dat het om zogenaamde denial-of-service-aanvallen (DDOS) ging. “De aanvallen hadden een tijdelijke impact op de beschikbaarheid van sommige diensten”, klinkt het.
Microsoft gaf de hackers het etiket Storm-1359, een benaming voor cyberaanvallers waarvan het nog niet duidelijk is tot welke groepering ze behoren of wat hun bedoelingen zijn.
Geen indicatie van datadiefstal
Volgens Microsoft zijn er geen indicaties om aan te nemen dat er gegevens gestolen zijn. Dat liet de softwaregigant weten aan Associated Press. De techreus wist ook nog te melden dat het kon bevestigen dat Anonymous Sudan verantwoordelijk is voor de aanvallen. Het is niet duidelijk hoeveel Microsoft-gebruikers getroffen werden door de aanvallen en of de impact overal ter wereld voelbaar was. Microsoft vermoedt dat Storm-1359 een combinatie van virtuele private servers en gehuurde cloudsoftware gebruikte om de DDOS-aanvallen uit te voeren.
Soedanese of Russische hackers?
Volgens Bleeping Computer is Anonymous Sudan al in het begin van 2023 begonnen met cyberaanvallen. Toen zou de groep verklaard hebben dat ze landen aanviel die zich hadden bemoeid met de Soedanese politiek en een antimoslimbeleid voeren. Andere security-onderzoekers menen dat de groep een aftakking is van de Killnet-bende die banden heeft met het Kremlin. De verwijzing naar Soedan zou volgens hen gewoon een kwestie van misleiding zijn.