Twitter plaatst DM’s deels achter betaalmuur
Privéberichten versturen op Twitter? Binnenkort kan het alleen nog naar je volgers, tenzij je Twitter Blue-abonnee bent.
Een van Elon Musks eerste wapenfeiten als Twitter-CEO was het uitrollen van een abonnementsformule onder de naam ‘Twitter Blue’. Dat abonnement geeft toegang tot een aantal ‘unieke’ functies op de sociale media zoals het posten van langere tweets en de mogelijkheid om die aan te passen. Binnenkort behoort ook het versturen van DM’s tot de privileges van Blue-abonnees.
Op 8 juni meldde het account @TitterDaily, een geverifieerd account dat dagelijks nieuws over Twitter 2.0 – Twitter sinds Elon Musk – brengt, al Twitter zijn DM-beleid aanpast. Daarbij zouden Twitter-gebruikers niet meer naar iedereen ‘DM’ of ‘direct message’ kunnen sturen, maar enkel naar hun volgers. Wil je een DM sturen naar iemand die jouw account niet volgt? Dan zal je daarvoor binnenkort Twiter Blue moeten aanschaffen.
De bal ging opnieuw aan het rollen toen Twitter-gebruiker Dan Primack (@danprimack) een screenshot deelde van zijn inbox. Op de screenshot is te zien hoe zijn Twitter-inbox uit niets anders dan spamberichten bestaat. Die situatie zou niet alleen volgens @TitterDaily snel, “in de komende weken”, opgelost moeten zijn. Musk springt het account bij en zegt in een tweet dat de update “hopelijk deze week uitkomt”.
Artificiële intelligentie
Musk verklaart in zijn tweet meteen waarom de verandering wordt doorgevoerd: het wordt alsmaar moeilijker en moeilijker om het onderscheid tussen echte mensen en AI-bots te maken; binnenkort is het misschien zelfs onmogelijk. De Twitter-topman voegt eraan toe: “De enige sociale netwerken die overleven zijn diegene die verificatie vereisen. Het betaalsysteem is een verificatiemethode die het ongeveer 10.000x duurder maakt om bots te gebruiken”.
Het grootste nadeel daaraan is echter: wie binnenkort een bericht wil sturen naar niet-volgers zal daar €9,68 per maand voor moeten neertellen als die via het internet betaalt. Wie zijn Twitter Blue-abonnement afsluit via de Play Store of App Store zal er zelfs 11 euro voor moeten betalen. De beslissing om Twitter-DM’s (deels) onder het Twitter Blue-abonnement te plaatsen, wordt dan ook gemengd onthaald.