Reclame ook onderweg naar Amazon Prime Video
Netflix, Disney+ en zelfs Streamz: kort geleden voerden zo goed als alle streamingdiensten een reclame-abonnement in. Nu voegt ook Amazon Prime zich bij dat lijstje.
The Wall Street Journal bericht dat Amazon een reclame-abonnement wil gaan invoeren. Welke aanpak de streamingdienst daarvoor hanteert is niet echt duidelijk: Prime Video wordt namelijk aangeboden als onderdeel van Amazon Prime. In België betaal je €2,99 om van de Amazon-diensten gebruik te kunnen maken. In Duitsland, waar Amazon al langer voeten aan de grond heeft, kost een maandje Amazon Prime, met alle bijbehorende voordelen, al €8,99. Vermoedelijk zal in het basispakket een Prime-abonnement met reclame zitten en is het mogelijk om de advertenties af te kopen door maandelijks een extra bedrag te storten.
Reclame op de streamingdienst zou in ieder geval de uitgaven van Amazon wel helpen bekostigen. De Amazon-serie The Lord of the Rings: The Rings of Power kostte bijvoorbeeld $715 miljoen om te maken. Voor een seizoen van acht afleveringen is dat allesbehalve mals. Bovendien zijn adverteerders vragende partij voor reclame bij films en series op Amazon: vaak weet de advertentievrije content zoals een Rings of Power namelijk heel wat aandacht te trekken. Een kort reclameblok voor of na de serie of film zou in ieder geval de kosten van zulke producties helpen dragen.
Amazon kijkt bovendien niet alleen naar de eigen catalogus. Momenteel is het via Amazon al mogelijk om een bijkomend abonnement te nemen op content van Paramount en Warner Bros. Discovery. Voorlopig zit daar nog geen reclame op. Op termijn zou ook dat kunnen veranderen.
Voorlopig blijft Amazon Prime Video nog even reclamevrij: de beslissing om reclame te tonen aan kijkers is nog niet echt gevallen. Dat er zo serieus over wordt nagedacht, geeft echter aan dat er een reclamebeleid naar Prime Video kan komen. In navolging van Netflix en Disney+ zou het niet verbazen als de reclame er snel komt.