Ook LinkedIn genereert nu reclame met AI
Repetitieve taken, suggesties maken aan je werk en aanpassingen doen: AI kan het allemaal en dat is handig voor reclamemakers.
Een aantal weken geleden maakte Meta bekend dat het werkte aan generatieve AI-toepassing voor de reclamewereld. De werking van zo’n systeem bestaat eruit een bepaalde reclamecampagne om te vormen naar een ander doelpubliek, zonder daar iets voor te moeten doen. Een viertal weken nadat Facebook zijn producten beschikbaar stelt, maakt ook LinkedIn bekend met zo’n systeem te gaan werken.
Momenteel gaat het nog wel om een functie die zich in de testfase bevindt, en waar sommige Noord-Amerikanen gebruik van kunnen maken. Bij ons is de reclame-AI van LinkedIn dus nog niet beschikbaar. Het systeem moet adverteerders helpen om betere copy te verzinnen en deze beter te doen aansluiten bij hun doelgroepen.
Wie via LinkedIn een reclamecampagne opzet, vult vandaag al heel wat gegevens aan in de Campagnemanager. LinkedIn’s AI-systeem zal gebruik maken van al die gegevens om de uiteindelijke vorm van de begeleidende tekst te bepalen. Daarvoor hoef je zelf maar een kort stukje tekst te schrijven dat onder de advertentie zou kunnen verschijnen. De functie om copy-suggesties te genereren is gewoon aan te zetten met een schuifschakelaar in de campagnemanager.
Voor LinkedIn is het niet de eerste keer dat ze AI in het platform integreren. Eerder dit jaar verwelkomde het platform al een ‘conversatiestarter’. Daarmee laat het platform een AI-systeem het begin van een collaboratieve post schrijven, waaraan andere LinkedIn-leden later kunnen bijdragen.
LinkedIn is een dochterbedrijf van Microsoft, dat erg nauwe banden onderhoudt met OpenAI. Dat het systeem van LinkedIn aangedreven wordt door modellen van OpenAI verrast dus geenszins.