Meta beperkt delen van nieuwsberichten in Canada
In Canada voert Meta momenteel een test waarbij gebruikers minder nieuwsartikelen kunnen delen. De beslissing komt er door de Canadese Online News Act.
In Canada moet de Online News Act de digitale nieuwsindustrie reguleren. Intermediaire kanalen, die eigenlijk enkel content delen die op andere plekken verscheen, moeten door de wet een vergoeding betalen aan de makers van het stuk. Hoewel de wet er nog niet is, lijken Facebook en Instagram er al wel van wakker te liggen.
De platforms zullen namelijk een bedrag moeten betalen aan nieuwskanalen wanneer bijdragen op sociale media gedeeld worden. Door de socialemediasite of het plaatsen van berichten betalend te maken, zou het platform waarschijnlijk te veel gebruikers verliezen. Facebook rest dus geen andere keus dan het bedrag zelf op te hoesten of het plaatsen van nieuwsberichten te beperken. Met die laatste aanpak experimenteert het bedrijf nu.
Testperiode
De testperiode zal een aantal weken duren. Tijdens de testen zullen sommige gebruikers en Canada simpelweg geen nieuwsartikelen kunnen delen of bekijken op zowel Facebook als Instagram. Gebruikers die getroffen worden door de tests zullen daarvan een melding zien verschijnen. Zo weten ze meteen waarom hun Facebook- of Instagram-feed geen nieuwsartikelen meer bevat. Getroffen gebruikers zullen niet enkel het lokale nieuws uit Canada zien verdwijnen, maar ook buitenlands nieuws.
Voor nieuwskanalen op Facebook en Instagram verandert er niet bijzonder veel. Zij zullen gewoon nog berichten kunnen posten, ook wanneer er in die berichten naar een nieuwsartikel wordt gelinkt. De kanalen moeten er dan wel rekening mee houden dat een deel van hun publiek de posts niet zullen zien verschijnen.
“De keuze is gemaakt”
Voorlopig houdt Meta het op een testperiode, maar het bedrijf laat vooral zien dat het zich tegen de Online News Act keert. De kans is bovendien vrij groot dat dit beleid de regel wordt eenmaal de wet goedgekeurd wordt. Daarover laat Meta geen twijfel: “We made our choice”, zegt het bedrijf daarover nog in een blogpost.