Eerste details Meta Quest 3 VR-headset zijn bekend
Bloomberg-journalist Mark Gurman heeft dit weekend details gedeeld over de Meta Quest 3 VR-headset. Zo krijgt de headset onder meer kleurencamera's voor passthrough-video.
Meta’s Quest 3 VR-headset moet volgens Gurman bovenal een stuk lichter worden. Exacte data worden vooralsnog niet genoemd door de journalist. Wel is geweten dat de gewichtsbesparing mogelijk is door een dunnere computermodule. Dit moet vooral leiden tot beter draagcomfort, dat nog wordt geholpen door een vernieuwde hoofdband, schrijft Gurman. Die hoofdband is voortaan gemaakt van stof, terwijl de hoofdband van de Quest 2 van plastic was gemaakt.
Kleurencamera’s
Om terug te komen op de camera’s: daarvan vind je er twee op de Quest 3. Nieuw is vooral dat het gaat om kleurencamera’s die gebruikt worden voor passthrough-video. Voordien gebruikte Meta de camera’s enkel nog om diepte te meten. Hierdoor is de Quest 3 ook in staat een Mixed-Reality (MR)-ervaring te bieden, waarbij (game-)elementen in de ruimte om je heen worden geprojecteerd.
Voorop de Quest 3 vind je echter niet enkel camera’s. Meta voegde volgens een dieptesensor toe – een ‘first’ voor een Quest-headset, stelt Gurman. Hiermee kan de headset nauwkeuriger je locatie in de ruimte bepalen. Vermoedelijk kunnen app-ontwikkelaars deze sensor ook gebruiken voor andere AR-functies, zoals het opmeten van bepaalde ruimten.
‘Voelt veel vlotter aan’
Gurman stelt verder dat de interface veel vlotter aanvoelt ten opzichte van de Quest 2. Niet enkel de interface is sneller, ook het laden van apps en spelen van games voelt vloeiender. Die snelheidsboost heeft de Quest 3 te danken aan Qualcomm’s tweede generatie Snapdragon XR2-chipset. Meta’s Quest 2 maakt nog gebruik van de eerste generatie XR2-chips. Of Meta intussen ook meer RAM-geheugen heeft toegevoegd, is niet bekend.
Scrolwiel voor lenzen
De schermen op Meta’s Quest 3 voelen verder vergelijkbaar aan met de Quest 2, stelt Gurman. Net als de tweede generatie Quest, mist de opvolger oogtracking. Hierdoor is de headset niet in staat bepaalde delen van een scene in minder hoge kwaliteit te renderen, om zo rekenkracht en energie te besparen. Die functie – genaamd foveated rendering – is wel aanwezig op de Quest Pro-headset, die wel ondersteuning biedt voor oogtracking.
Wel nieuw is het scrolwiel om de lenzen te stellen. Voordien moest men de headset afnemen om de afstand van de pupillen in te stellen, nu kan dat met een scrolwiel onderaan de VR-headset.
Prijzen en beschikbaarheid
Details over de prijzen kan Gurman vooralsnog niet delen; Meta zou die nog moeten bepalen, meldt de journalist. Wanneer de VR-headset op de markt komt, is eveneens een vraagstuk. Gezien Gurman een hands-on-ervaring kreeg aangeboden, lijkt de lancering wel nabij.